Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2010

Σε κρίσιμη καμπή η ΕΣΗΕΑ


Τίποτα δεν θα μείνει το ίδιο. Για την ακρίβεια, τίποτα δεν θα μείνει όρθιο. Ο χώρος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ιδίως ο Τύπος, που πλήττεται περισσότερο από την οικονομική κρίση και την πολιτική του Μνημονίου, έτσι όπως τον γνωρίζαμε, στους επόμενους μήνες θα είναι παρελθόν. Στο επόμενο διάστημα αναμένεται η πλήρης απορρύθμιση των δομών και των λειτουργιών του Τύπου, καθώς τα μέτρα της κυβέρνησης ανοίγουν τον δρόμο για μεγάλη πίεση στους μισθούς, κατάρρευση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων, αποδυνάμωση των Συλλογικών διαπραγματεύσεων.

Η ραγδαία συρρίκνωση της αγοράς (πωλήσεις και διαφήμιση) λόγω της ύφεσης, έχει ήδη δημιουργήσει συνθήκες ασφυξίας στην ενημέρωση με όλους τους δυνατούς τρόπους: λουκέτα σε εφημερίδες, ένθετα και αφιερώματα καταργούνται, ο αριθμός των σελίδων μειώνεται. Την ίδια ώρα, όσο τα έντυπα εναλλακτικής ενημέρωσης κινδυνεύουν να γίνουν θύματα της κρίσης -καθώς αποσύρονται σιωπηρώς ή επισήμως σημαντικές ενισχύσεις που τόνωναν τον πλουραλισμό και την πολυμορφία- σε επίπεδο περιεχομένου, η ειδησεογραφία γίνεται όλο και πιο πολύ κατευθυνόμενη και ομοιόμορφη. Ήδη, διαφημιστικές εταιρείες της περιφέρειας κρούουν τον κώδωνα για τη σωρεία των περιφερειακών εφημερίδων που σε αυτές τις συνθήκες βάζουν λουκέτο και τους αποστερούν "διαφημιστικά οχήματα" για τις καταχωρίσεις τους...


Σε αυτές τις συνθήκες, η ΕΣΗΕΑ θα βρεθεί μπροστά σε πολύ δύσκολες συνθήκες στις 12 Ιανουαρίου, οπότε και έχει οριστεί η συνάντηση με τους εκδότες (ΕΙΗΕΑ) για να διαπραγματευτούν για τη νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Όπως έχει ήδη γίνει γνωστό, οι εκδότες θα διεκδικήσουν (α) μειώσεις μισθών κατά 15% τουλάχιστον, (β) το δικαίωμα να εκδίδουν τις Σαββατιάτικες και Κυριακάτικες εφημερίδες οποιαδήποτε μέρα και να καταργούν έως και δύο εκδόσεις την εβδομάδα, (γ) την εκμετάλλευση του δημοσιογραφικού προϊόντος σε πολλαπλές πλατφόρμες ενημέρωσης -εφημερίδα, site, twitter, mobile - χωρίς επιπλέον αμοιβή και παράλληλα εντατικοποίηση της εργασίας για να ανταποκριθεί με μειωμένο κόστος στις ανάγκες των ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Την ίδια ώρα, τα ασφαλιστικά Ταμεία εκπέμπουν σήμα κινδύνου, καθώς τα έσοδά τους μειώνονται συνεχώς, αφού συνδέονται με τη διαφημιστική δαπάνη, η οποία έχει αρχίσει να μειώνεται ήδη εδώ και ενάμισι χρόνο.

Σε αυτή τη συγκυρία, το σώμα των δημοσιογράφων εμφανίζεται αδύναμο να αντιδράσει και διασπασμένο. Η απροθυμία της πλειοψηφίας της ΕΣΗΕΑ να αντιδράσει στις επιθέσεις κυβέρνησης και εργοδοτών, (όταν δεν είναι απλό ξεπούλημα των εργαζομένων, όπως στην περίπτωση του Σκάι, σε πολλές περιπτώσεις) αντανακλά το κλίμα παθητικότητας και ηττοπάθειας των ίδιων των δημοσιογράφων, οι οποίοι προτιμούν να (νομίζουν ότι) εδραιώνουν τη θέση εργασίας τους συμπλέοντας με την ιδιοκτησία, παρά να εμφανίζονται αλληλέγγυοι σε συναδέλφους τους που απολύονται σωρηδόν. Στους χώρους εργασίας το συναίσθημα του φόβου και της απειλής επικρατεί έναντι της οργής, της αγανάκτησης και της αλληλεγγύης.

Η πρόσφατη 48ωρη κινητοποίηση των εργαζομένων στα ΜΜΕ έδειξε ότι οι δημοσιογράφοι μπορούν να απεργήσουν σε "ασφαλείς συνθήκες", δηλαδή με τη συναίνεση των εργοδοτών. Επίσης έδειξε ότι μπορούν να μην απεργήσουν, εάν το αποφασίσουν συλλογικά και δημοκρατικά, και πάλι με τη συμφωνία του εργοδότη. Ο πόλεμος των εκδοτών, της Μ. Τεγοπούλου από τη μία πλευρά, που... πολέμησε τη διαπλοκή την προηγούμενη εβδομάδα, κινδυνεύει να γίνει πόλεμος μεταξύ εργαζομένων, όσο αποδυναμώνεται η αλληλεγγύη και υπερισχύει το συμφέρον του "μαγαζιού". Πολλά τα σχετικά παραδείγματα πριν τη 48ωρη κινητοποίηση, με τις κάλπες ψηφοφορίας σε πολλές μεγάλες εφημερίδες, κατ' εντολή της διεύθυνσης και εναντίον της απόφασης της ΕΣΗΕΑ, όσο και κατά τη διάρκειά της, με τη στάση της γενικής συνέλευσης εργαζομένων της "Ελευθεροτυπίας". Δεν είναι τυχαίο εξάλλου, ότι στην τελευταία της συνεδρίαση η ΕΣΗΕΑ δεν κατάφερε να κάνει μια αποτίμηση της απεργιακής κινητοποίησης, αν και συζητούσε επί πολλή ώρα, όμως δεν έγινε δυνατόν να βρεθούν συγκλίσεις.

(Αναδημοσίευση απο την ΑΥΓΗ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...