Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2012

Η κινητοποίηση στα social media μπορεί να φέρει την ανατροπή




Η κίνηση του «Είμαστε όλοι Ελληνες» , το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, ακούστηκε πολύ. Σήμερα, κάτι λιγότερο από μία εβδομάδα μετά την κινητοποίηση, ένα μεγάλο μέρος της δημοσιότητας (ίσως το μεγαλύτερο) έχει κοπάσει.

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΚΟΥΣΚΟΥ*
(Αναδημοσίευση απο το ΕΘΝΟΣ 25.02.12)

Η κίνηση του «Είμαστε όλοι Ελληνες» , το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, ακούστηκε πολύ. Σήμερα, κάτι λιγότερο από μία εβδομάδα μετά την κινητοποίηση, ένα μεγάλο μέρος της δημοσιότητας (ίσως το μεγαλύτερο) έχει κοπάσει.
Από μια πρόχειρη ματιά στο Διαδίκτυο βλέπω αποτελέσματα στο google, άρθρα σε εφημερίδες και αναρτήσεις σε social media. Στο Facebook βρίσκω μέσα σε λίγη ώρα περίπου 10 σελίδες, τα στατιστικά των οποίων με πληροφορούν ότι κάπου 32.000 άνθρωποι δήλωσαν ότι τους αρέσουν, και άλλοι τόσοι μίλησαν γι' αυτές. Μια ανάλογη εικόνα, υποθέτω, θα μπορεί να βρεθεί και στις υπόλοιπες πλατφόρμες συλλογικότητας, στα ιστολόγια, στο Τwitter κ.α.
Τι ρόλο έπαιξαν τελικά σε αυτή την κίνηση τα social media; Ηταν το μέσο που τη γέννησε, που τη γιγάντωσε, που την εκτόνωσε ή την εξουδετέρωσε; Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Κάποιοι άνθρωποι, σε όλο τον κόσμο, μαθαίνοντας από τα Μέσα αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα, θέλησαν να συμπαρασταθούν στους Ελληνες, να δηλώσουν Ελληνες. Γιατί χρησιμοποίησαν τα social media; Γιατί δεν βρίσκονταν στην Ελλάδα, γιατί ήθελαν να ακουστεί το μήνυμά τους, γιατί τα social media ήταν, τελικά, το πιο δυνατό μέσο στο οποίο μπορούσαν να έχουν πρόσβαση.
Είχαν αποτέλεσμα όλα αυτά τα posts, likes, comments, shares, social actions; Συγκινήθηκαν οι πολιτικοί από την κίνηση; Η απάντηση νομίζω είναι ένα καθαρό «όχι». Οι πολιτικοί δεν έχουν φτάσει προς το παρόν να συγκινούνται από τα social media. Η πολιτική για την ώρα προσέχει τις σχέσεις της με τα παραδοσιακά ΜΜΕ και τα social media προσπαθεί να τα χρησιμοποιήσει όταν χρειάζεται ένα πρόσωπο ανοικτής δημοκρατίας.


Κατάφεραν, επομένως, κάτι όσοι έγραψαν στα social media; Αυτή νομίζω είναι η λάθος ερώτηση. Από το αποτέλεσμα κρίνονται οι ηγέτες. Ο πολύς κόσμος δεν πρέπει να κρίνεται από το τι καταφέρνει, αλλά από το τι κάνει. Αν όλοι κάνουν, θα καταφέρουν. Το να γράψω ένα post ή να κάνω ένα like είναι κάτι παραπάνω από το να δω τηλεόραση. Είναι μια πράξη από την πολυθρόνα μου; Ναι, είναι, όπως το ίδιο είναι κατ' ουσίαν και το να σηκωθώ για λίγο από την πολυθρόνα για να πάω σε μια πορεία ή για να πάω να ψηφίσω στις εκλογές, και μετά να επιστρέψω σε αυτήν. Είναι όμως κάτι.
Μπορούν τα social media να αλλάξουν τον κόσμο; Ο μόνος τρόπος για να αλλάξει είναι ο λόγος. Ο λόγος, ως το αντίθετο της βίας. Αν μπορέσουμε μέσα από τα social media να μιλήσουμε όχι με λέξεις, αλλά με λόγια, λόγια που να μπορέσουν να συνθέσουν έναν συλ-λογικό λόγο, τότε, ναι, μέσα από τα social media ο κόσμος μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.

* Ο Δημήτρης Γκούσκος είναι επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...