Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2011

Αγωνία για τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης

Χαριστική βολή θα είναι για κανάλια και διαφημιστικές η τυχόν ενεργοποίηση του ειδικού φόρου τηλεόρασης, που μέχρι στιγμής, παρά τις δεσμεύσεις, δεν έχει επίσημα αποσυρθεί…
 
Κορυφώνεται η αγωνία των καναλαρχών και των οικονομικών διευθυντών των τηλεοπτικών σταθμών όσο οι σελίδες του ημερολογίου γυρίζουν απειλητικά και αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση προς το τέλος του χρόνου, χωρίς να έχει ακόμη κατατεθεί η ευνοϊκή τροπολογία για την άρση της διάταξης που θα επαναφέρει από την 1 Ιανουαρίου του 2012 τον ειδικό φόρο τηλεόρασης (20% επί της διαφημιστικής δαπάνης). Μάλιστα, μέσω  της Ένωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ), οι καναλάρχες πιέζουν τα στελέχη της μεταβατικής κυβέρνησης να κατεβάσουν τρεις επιμέρους νομοθετικές διατάξεις που αφορούν στις τηλεοπτικές επιχειρήσεις, με προεξάρχουσα και πιο επείγουσα αυτήν που θα παγώσει τον ειδεχθέστερο όλων των φόρων, τον ειδικό φόρο τηλεόρασης.

Ωστόσο, αν και τα δύο μεγάλα κόμματα (ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία), αλλά και υπουργοί της κυβέρνησης, έχουν δεσμευτεί ότι θα αποσύρουν τη διάταξη,  κατανοώντας τη δραματική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα κανάλια, συνεπεία της πτώσης της διαφημιστικής δαπάνης, προσώρας δεν έχει διαφανεί η σχετική πρόθεση για κατάθεση της σχετικής τροπολογίας. Μάλιστα, την κατάσταση περιπλέκει το γεγονός ότι στον κρατικό προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή και είδε την περασμένη εβδομάδα το φως της δημοσιότητας, προβλέπονται έσοδα από τον ειδικό φόρο τηλεόρασης που ξεπερνούν συνολικά τα 80 εκατ. ευρώ. Το ποσόν αυτό έχει αποτυπωθεί  στην εισηγητική έκθεση ως το 20% της προβλεπόμενης διαφημιστικής δαπάνης των καναλιών, που εκτιμάται στα 400 εκατ. ευρώ για το 2012.

Ταυτόχρονα οι τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας έχουν ζητήσει για το 2011 και για τα επόμενα έτη το τέλος χρήσης συχνοτήτων να μειωθεί από το 2% που ισχύει σήμερα, ως ποσοστό επί του τζίρου τους, σε 0,1%, ως αντιστάθμισμα για τις «επενδύσεις στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση», μέσω της εταιρείας εκμετάλλευσης και αξιοποίησης των ψηφιακών συχνοτήτων, Digea.


Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον προϋπολογισμό του 2012 προβλέπονται έσοδα από τις συχνότητες της τάξης των 3,4 εκατ. ευρώ. Η τρίτη εκκρεμότητα αφορά στην απόσυρση, μετά την ολοκλήρωση του Euro 2012, της ΕΡΤ από τη διεκδίκηση της διαφήμισης και τη διατήρηση προς το παρόν στο ίδιο επίπεδο του ανταποδοτικού τέλους.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες κυβερνητικές πηγές, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προσανατολιζόταν σε νέα αναβολή ή και κατάργηση της εφαρμογής της διάταξης επαναφοράς του ειδικού φόρου τηλεόρασης (20%) από την 1η Ιανουαρίου 2012. Θυμίζουμε, μάλιστα, ότι η μετατόπισή του για έναρξη εφαρμογής είχε γίνει με εγκύκλιο (για τον ΦΠΑ κ.ά.) στις 8 Οκτωβρίου 2010. Πάντως και τα στελέχη της νυν κυβέρνησης δέχονται πιέσεις από την αγορά (κανάλια, διαφημιστικές, διαφημιζόμενους) για την κατάργηση του ειδικού φόρου τηλεόρασης (20% επί της διαφήμισης), ενώ σε επιστολές που έχουν σταλεί, τονίζεται με έμφαση ότι αν ο φόρος ενεργοποιηθεί ξανά  με το νέο έτος, θα συρρικνώσει περαιτέρω τα έσοδα, που πέφτουν κατά 17%.

Οι συνέπειες

Μάλιστα, σε συναντήσεις των Ενώσεων (Διαφημιστές-ΕΔΕΕ, Διαφημιζόμενοι-ΣΔΕ, Καναλάρχες-ΕΙΤΗΣΕΕ) με υπουργούς, αναλύεται με σαφήνεια ότι τυχόν επαναφορά του φόρου θα καταφέρει χτύπημα στα ταμεία τόσο των διαφημιστικών όσο και των καναλιών, καθώς εκτοξεύει στο 64% την επιβάρυνση ανά διαφημιστικό κονδύλι (ειδικός φόρος 20% + αγγελιόσημο 21% + ΦΠΑ 23% = 64%). Υποτίθεται ότι σύμφωνα με τη νομοθετική διάταξη, ο ειδικός φόρος, που θα μπαίνει απευθείας στα δημόσια ταμεία, θα επιβαρύνει τις διαφημιζόμενες εταιρείες, «με σκοπό τη δίκαιη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την εξασφάλιση οικονομικών πόρων, ύστερα από την κατανομή των φορολογικών βαρών σε όλες τις παραγωγικές τάξεις», όπως αναφέρει η εισηγητική έκθεση. Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι τυχόν εφαρμογή του μέτρου θα πλήξει το σύνολο της διαφημιστικής επικοινωνίας και όχι μόνο τις διαφημιζόμενες εταιρείες, καθώς θα αυξηθεί το κόστος της διαφήμισης ή, το πιθανότερο, θα ενσωματωθεί ο φόρος στο διαφημιστικό μπάτζετ, αλλά και την τηλεόραση, καθώς θα χάσει έσοδα και μάλιστα σε μια περίοδο που η διαφημιστική δαπάνη είναι πολύ χαμηλή.
(advertising.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...