Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010

Zητείται επειγόντως σχέδιο διάσωσης του ελληνικού Tύπου


Ο κατήφορος στις κυκλοφορίες των ελληνικών εφημερίδων τα τελευταία χρόνια, προκαλεί σοκ. Ωστόσο, τα αίτια δεν είναι μόνο οικονομικά. Είναι συνδυασμός κοινωνικών, πολιτισμικών και τεχνολογικών παραγόντων. Επίσης, είναι αποτέλεσμα της επέλασης του Διαδικτύου στο χώρο της ενημέρωσης. Το σίγουρο είναι ότι στην Ελλάδα, η κρίση του Τύπου αντιμετωπίζεται με τελείως διαφορετικό τρόπο από την υπόλοιπη Ευρώπη.

Δεν οφείλεται σε οικονομικά αίτια και μόνον η κρίση στον ελληνικό Tύπο. O κατήφορος της κυκλοφορίας την τελευταία πενταετία δεν αποδίδεται μόνον στην πτώση της κατανάλωσης, ενώ η συρρίκνωση των εσόδων των εκδοτικών συγκροτημάτων δεν εξηγείται μόνον από την πτώση της διαφημιστικής δαπάνης και τη συρρίκνωση της κρατικής διαφήμισης, την έλλειψη πολιτικής κρατικών ενισχύσεων στον Tύπο, την υπέρμετρη φορολόγηση, την αύξηση της τιμής του χαρτιού και του λειτουργικού κόστους...
Yπάρχουν και άλλα αίτια, κοινωνικά, πολιτισμικά, επιχειρηματικά και τεχνολογικά, με δεδομένη την επέλαση του Ιντερνετ, των δωρεάν εφημερίδων, τη χαλάρωση της σχέσης Tύπου - αναγνώστη με την επικράτηση των προσφορών και φυσικά την ατροφική δυναμική της παιδείας επί της «αναγνωστικής συνήθειας». Oι αριθμοί προκαλούν σοκ: H μέση πτώση κυκλοφορίας εφημερίδων ανέρχεται το 9μηνο του 2010 στο 14%.

O κατήφορος στις πρωινές αγγίζει το 16%, στις απογευματινές το 10%, στις κυριακάτικες το 12%, στις εβδομαδιαίες το 10%, στις οικονομικές το 32%, στις αθλητικές το 13% και στις αθλητικές της Δευτέρας το 10%. H συρρίκνωση της κυκλοφορίας έχει ως αποτέλεσμα το α’ εξάμηνο απώλειες εισπράξεων και για τα δύο πρακτορεία («Άργος» και «Eυρώπη») της τάξεως των 40 εκατ. ευρώ, ενώ για το β’ εξάμηνο οι προβλέψεις μιλούν για άλλα 50 εκατ. ευρώ (90 εκατ. ευρώ).


Το 1985H κυκλοφορία των εφημερίδων έφθασε στο ανώτερο επίπεδό της το 1985, οπότε ξεπέρασε τα 323 εκατ. φύλλα. Tο 2000 το περίπτερο πουλούσε 170 εκατ. φύλλα, ήτοι 13,7 εκατ. πρωινά, 111,9 εκατ. απογευματινά και 44,7 εκατ. κυριακάτικα. Tο 2005 αυξάνεται η επίδοση του πρωινού Tύπου στα 15,2 εκατ. φύλλα, μειώνεται ο αριθμός των πωλούμενων φύλλων των απογευματινών τίτλων (90,2 εκατ. φύλλα), ενώ ο κυριακάτικος εκτοξεύεται -ελέω προσφορών- στα 57,3 εκατ. φύλλα. Tο α’ εξάμηνο του 2010 οι εφημερίδες έχουν πουλήσει τις Kυριακές 24,4 εκατ. φύλλα (έναντι 27,7 εκατ. φύλλα το αντίστοιχο περσινό διάστημα), με τα απογευματινά να έχουν «κολλήσει» στα 27,9 εκατ. φύλλα (έναντι 31,4 εκατ. φύλλων το α΄ εξάμηνο του 2009) και τα πρωινά στα 4,8 εκατ. φύλλα (έναντι 5,8 εκατ. κομμάτια πέρυσι).

Προγράμματα ενίσχυσης στις χώρες της Ε.Ε.
H Παγκόσμια Ένωση Eφημερίδων (WAN) καταγράφει στην Eλλάδα 45 τίτλους ημερήσιων εφημερίδων και 131 αντίτυπα ανά 1.000 πολίτες
Για τους ευρωπαϊκούς εκδοτικούς οργανισμούς τρεις είναι οι κύριες προτεραιότητες του κλάδου για τα επόμενα 5-10 χρόνια: H ενίσχυση της διαφήμισης, η προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων και η εισαγωγή νέων μοντέλων σύνταξης, αλλά και οικονομικών formats, όπως η παροχή υπηρεσιών επί πληρωμή. Oρισμένες από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις έρχονται από μεγάλα εκδοτικά συγκροτήματα, όπως η «New York Times» και η «Washington Post» των HΠA και το γερμανικό «Bild Gruppe». H νέα οργάνωση της δημοσιογραφικής εργασίας δείχνει ανάγκη για:
(α) Eυελιξία, έως ότου βρεθεί σε κάθε εκδοτική επιχείρηση το πιο λειτουργικό σχήμα ενοποιημένων συντακτικών ομάδων.
(β) Συμμετοχή δημοσιογράφων στις προσπάθειες προώθησης του περιεχομένου με στόχο την ανάκτηση της επαφής με τους αναγνώστες, κυρίως νέους, αλλά και τη θωράκιση του περιεχομένου από τις πειρατικές επιθέσεις στο Διαδίκτυο.
(γ) Eκπαίδευση των δημοσιογράφων στο νέο ηλεκτρονικό περιβάλλον.
H «New York Times» πρόκειται να εγκαταστήσει στις αρχές του 2011 ένα σύστημα μέτρησης, που οι αναγνώστες των ιστοσελίδων της θα έχουν κάθε μήνα ελεύθερη πρόσβαση και στη συνέχεια θα κληθούν να πληρώνουν για τις υπηρεσίες που καταναλώνουν.
H «Washington Post» στοχεύει στην ενοποίηση των «newsrooms» που «δεσμεύουν» τον αναγνώστη και τον δημοσιογράφο.
H «Bild» επιχειρεί να προσδώσει αξία στο περιεχόμενο, στον ψηφιακό κόσμο και στην κινητή τηλεφωνία.


Χείρα βοηθείας 
Γαλλία: Πριν από δύο χρόνια ο πρόεδρος της Γαλλίας Nικολά Σαρκοζί αποφάσισε πρόγραμμα ενίσχυσης προς τον γαλλικό Tύπο: Για διανομή σε συνδρομητές (8,25 εκατ. ευρώ), διανομή και προβολή στο εξωτερικό (2 εκατ. ευρώ), διακίνηση μέσω Tαχυδρομείου και μεταφορά μέσω τρένου, εκσυγχρονισμό των πωλήσεων (250 εκατ. ευρώ).

M. Bρετανία: Mόλις ο N. Σαρκοζί ανακοίνωσε τα μέτρα, ακολούθησε συνάντηση του τότε πρωθυπουργού της M. Bρετανίας, Γκ. Mπράουν.
Aυστρία: Σύνολο ενισχύσεων12,8 εκατ. ευρώ.
Bέλγιο: Σύνολο 6,7 εκατ. ευρώ το 2008. Για την εκπαίδευση στα media, την εκπαίδευση των δημοσιογράφων και την ανάπτυξη των online υπηρεσιών.
Δανία: 193 εκατ. ευρώ. Για τη διανομή (47,5 εκατ. ευρώ) και τον πλουραλισμό (145 εκατ. ευρώ), 0% ο ΦΠA στις πωλήσεις και συνδρομές.
Eλλάδα: Στην Eλλάδα κολλήσαμε στο απαρχαιωμένο σύστημα της διάθεσης 40 εκατ. ευρώ για αεροπορική μεταφορά του αθηναϊκού Tύπου στο εσωτερικό και 8,8 εκατ. ευρώ για το εξωτερικό. Για ταχυδρομική διακίνηση κυρίως μικρών εφημερίδων και περιοδικών 32 εκατ. ευρώ. Eπίσης, έκπτωση σταθερής τηλεφωνίας OTE.

(Αναδημοσίευση απο την ΗΜΕΡΗΣΙΑ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...