Ενοχλητικά ή ενημερωτικά, δεκάδες εκατομμύρια είναι κάθε χρόνο τα ηλεκτρονικά μηνύματα με διαφημιστικούς ή εμπορικούς σκοπούς προς αγοραστές, φιλάνθρωπους ή ψηφοφόρους
(Αναδημοσίευση απο http://www.tovima.gr/)
Η συμμετοχή σε ραδιοφωνικό διαγωνισμό, μια πλατφόρμα που επιτρέπει την αποστολή κάποιων δωρεάν sms, ένα email που μας καλεί σε φιλανθρωπική δραστηριότητα υπέρ της... Αφρικής, ακόμη και φαινομενικά υπεράνω πάσης υποψίας συναλλαγές, όπως η καταχώριση του κινητού μας στις λίστες κάποιας δημόσιας υπηρεσίας ή οργανισμού με τους οποίους κάποιος υποψήφιος βουλευτής έχει προνομιακή σχέση, μπορεί να καταλήξουν στο να δεχτούμε μαζικά διαφημιστικά email spam ή μηνύματα στο κινητό μας. Μηνύματα που μπορεί να αφορούν διαφημίσεις καταστημάτων, εταιρειών, υπηρεσιών και ειδικά αυτή την περίοδο ανθρώπους που ζητούν την ψήφο μας. Σύμφωνα με ανθρώπους του χώρου, υπολογίζεται ότι στη χώρα μας αποστέλλονται κάθε χρόνο περίπου 40 εκατομμύρια sms διαφημιστικού ή εμπορικού περιεχομένου. Οι εταιρείες μαζικής αποστολής sms και άλλου διαφημιστικού υλικού, ευνοούμενες και από τη συγκυρία που δεν βοηθά τις ακριβότερες μορφές διαφήμισης, είναι από τις ελληνικές εταιρείες που η κρίση δεν έχει αγγίξει.
Τεράστιες βάσεις προσωπικών δεδομένων
Κάποιες προχωρούν ένα βήμα παραπέρα αποστέλλοντας διαφημιστικά mail τα οποία υπόσχονται μαζική αποστολή διαφημιστικών μηνυμάτων σε τεράστιες βάσεις δεδομένων που έχουν στη διάθεσή τους, ώστε ο υποψήφιος πελάτης να μπορεί να επικοινωνήσει «με την κοινωνική ομάδα που τον ενδιαφέρει». «Απευθύνθηκα σε μια τέτοια εταιρεία ύστερα από email που έλαβα. Σύμφωνα με όσα μου υποσχέθηκαν, θα μπορούσα να έχω την αποστολή sms σε πάνω από 200.000 αριθμούς της κοινωνικής κατηγορίας που με ενδιέφεραν, με κόστος περίπου 5 λεπτά ανά sms και ελάχιστο αριθμό τα 2.000 sms» σχολιάζει επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον τομέα του τουρισμού.
Οι μέθοδοι συγκέντρωσης αυτών των στοιχείων είναι ένας τομέας όπου τα όρια ανάμεσα στο νόμιμο και στο παράνομο είναι δυσδιάκριτα: η συμμετοχή σε ραδιοφωνικό διαγωνισμό, μια κλήση από το κινητό μας σε κάποιο τηλεφωνικό κέντρο ή απλά η πρόσβαση που θα αποκτήσει κάποιος σε μια λίστα κινητών τηλεφώνων από υπηρεσίες τηλεφωνικού καταλόγου. Και βέβαια η εθελοντική συμμετοχή σε κάποια λίστα πελατών εμπορικής επιχείρησης.
Σύμφωνα με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, για την επικοινωνία με τέτοια μέσα (email, sms, fax, αυτόματοι τηλεφωνητές κ.ά.), με την εξαίρεση των τηλεφωνικών κλήσεων από ανθρώπους, απαιτείται η προηγούμενη συγκατάθεση («opt-in») του αποδέκτη της επικοινωνίας (συνδρομητή), εκτός και αν υφίσταται πελατειακή σχέση ή προηγούμενη συναλλακτική επαφή και η επικοινωνία πραγματοποιείται με κάποια μορφή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (π.χ. email, sms).
Ο πολίτης που νιώθει ότι ενοχλείται από τη συγκεκριμένη πρακτική μπορεί να ενημερώσει τον αποστολέα ότι δεν επιθυμεί την αποστολή sms και αν η εταιρεία δεν συνετιστεί να προβεί σε καταγγελία. Το πιθανότερο είναι βέβαια η καταγγελία του να οδηγήσει σε μια απλή επίπληξη.
Εργαλείο επικοινωνίας αλλά όχι με αγνώστους
«Ως εταιρεία εμείς δεν διαθέτουμε βάση δεδομένων με τηλέφωνα, απλά ο πελάτης μπορεί να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα μας ώστε να αποστείλει sms στη δική του βάση δεδομένων» σχολιάζει ο κ. Ανδρέας Γεωργίου, υπεύθυνος της εταιρείας BulkSMSN.gr. Θεωρεί ότι «η αποστολή sms είναι ένας πρακτικός, άμεσος και αποτελεσματικός τρόπος επικοινωνίας για μια εταιρεία που θέλει να έρθει σε επαφή με το πελατολόγιό της. Π.χ. ένα franchise ρουχισμού μπορεί να ενημερώσει 200.000 ανθρώπους για μια προσφορά με ένα κόστος που δεν ξεπερνά τις 3.500 ευρώ. Την ίδια στιγμή μια μικρή εταιρεία μπορεί να μειώσει κατά πολύ τα λειτουργικά της έξοδα και τον χρόνο που χρειάζεται για να επικοινωνήσει. Δεν συστήνω όμως σε καμιά περίπτωση την αποστολή sms σε άγνωστους αριθμούς· δεν είναι αποτελεσματική, μπορεί να λειτουργήσει ακόμα και δυσφημιστικά. Επιπλέον, το μήνυμα ως μέσο επικοινωνίας δεν σου δίνει τον χώρο για να κάνεις γνωστές τις υπηρεσίες σου σε κάποιον που δεν σε γνωρίζει από πριν».
Η αποστολή των μαζικών sms γίνεται μέσω ελληνικών παρόχων ή ακόμη και ινδικών ή αφρικανικών οι οποίοι προσφέρουν χαμηλότερες τιμές. «Εκεί το κόστος μπορεί να μην ξεπερνά τα δύο λεπτά ανά μήνυμα, όμως οι υπηρεσίες τους είναι αμφίβολης ποιότητας» σχολιάζει ο κ. Γεωργίου.
Δεδομένα και... υποκρισία
Τι γίνεται όμως με τον αντίλογο; Υπάρχουν βέβαια και αυτοί που θεωρούν πως «πίσω από το δήθεν ενδιαφέρον για τα προσωπικά δεδομένα κρύβεται αρκετή υποκρισία» σχολιάζει ο κ. Γιώργος Κωστόπουλος, άνθρωπος με μακρόχρονη εμπειρία στον συγκεκριμένο χώρο. «Ουσιαστικά απαγορεύεται σε μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν τη δυνατότητα της τηλεοπτικής ή ραδιοφωνικής διαφήμισης να διαφημιστούν. Την ίδια στιγμή λειτουργεί ο "Τειρεσίας", ο οποίος αξιοποιείται από τις τράπεζες και περιέχει πολύ πιο κομβικής σημασίας στοιχεία για κάθε πολίτη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου