Πέμπτη 22 Μαρτίου 2012

Ειδικός φόρος made in Germany για τη στήριξη του έντυπου Τύπου


Της ΜΑΤΙΝΑΣ ΠΑΠΑΧΡΙΣΤΟΥΔΗ,

(Αναδημοσίευση απο http://www.isotimia.gr/)


Η είδηση έρχεται από το Βερολίνο και τις πρωτοβουλίες της Άνγκελα Μέρκελ να στηρίξει με την εισαγωγή ενός νέου φόρου στις εταιρείες Διαδικτύου τη βιομηχανία του έντυπου Τύπου. Η οποία στη Γερμανία, όπως και σε όλο τον κόσμο, βρίσκεται σε παρατεταμένη κρίση.

Σε πλήρη αντίθεση με όσα επιβάλλουν τα μνημόνια στο χώρο των media στην Ελλάδα φέρνοντας την πλήρη ερήμωση στον έντυπο Τύπο, στην Ευρώπη οι εφημερίδες παραμένουν κυρίαρχες στην πολιτική και οικονομική ατζέντα των κυβερνήσεων.

Η πτώση κυκλοφορίας των εφημερίδων, κυρίως η πτώση κατά 45% των διαφημιστικών εσόδων σε όλο τον κόσμο -σύμφωνα με τις πρόσφατες έρευνες- δεν είναι κάτι καινούργιο. Απασχολεί την παγκόσμια βιομηχανία του Τύπου τουλάχιστον τα τρία τελευταία χρόνια. Στο «θάνατο των εφημερίδων», όπως παραστατικά περιγράφεται σε δεκάδες συνέδρια εκδοτών και δημοσιογραφικών ενώσεων, η βιομηχανία του Τύπου αντιτάσσει την αναζήτηση νέων επιχειρηματικών μοντέλων και το πέρασμά της στην ψηφιακή εποχή του Διαδικτύου και των tablets.

Η είδηση ότι η γερμανική κυβέρνηση είναι έτοιμη να επιβάλει ειδικό φόρο στις εταιρείες που αναπαράγουν δωρεάν το «περιεχόμενο της ενημέρωσης» των εντύπων στο Διαδίκτυο προς στήριξη των έντυπων εφημερίδων και περιοδικών, χαιρετίστηκε, όπως ήταν αναμενόμενο, από τους Γερμανούς εκδότες. Η Συνομοσπονδία Εκδοτών Γερμανικών Εφημερίδων χαρακτήρισε το σχέδιο «ένα μέτρο απαραίτητο για τη διατήρηση της ανεξαρτησίας και της οικονομικής αυτάρκειας των μέσων». Ο φόρος θα επιβάλλεται άπαξ στις μηχανές αναζήτησης και τα sites, όπως συμβαίνει και με τα πνευματικά δικαιώματα.


Ο νέος ειδικός φόρος, ωστόσο, δεν βρίσκει διόλου σύμφωνες τις μηχανές αναζήτησης. Ήδη ο πρόεδρος της Google Eric Schmidt έκανε λόγο για μέτρα που οδηγούν στην επιβράδυνση της ανάπτυξης του Διαδικτύου, απόρροια της εφαρμογής ενός τέτοιου νόμου. Μαζί με τους κολοσσούς του Διαδικτύου αντέδρασαν και εταιρείες παρόχων Διαδικτύου, που επισημαίνουν ότι με αυτό τον τρόπο μπορεί να απειληθεί η ελευθερία του λόγου. Η συζήτηση, πάντως, στην καρδιά της Ευρώπης για την ενίσχυση του έντυπου Τύπου άνοιξε για τα καλά. Μια συ­ζήτηση που τουλάχιστον στις Ηνωμένες Πολιτείες μετρά ήδη 4 χρόνια έντονων αντι­παραθέσεων.

Και ενώ στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο έντυπος Τύπος αντιμετωπίζεται ως κορωνίδα της διασφάλισης του πλουραλισμού και της δημοκρατίας, στην Ελλάδα των μνημονίων τα μέτρα που λαμβάνονται εντείνουν την πορεία προς την ταχύτερη εξαφάνισή του. Σειρά μέτρων ενίσχυσης των εντύπων έχουν καταρρεύσει τα τελευταία δύο χρόνια. Απευθείας ενισχύσεις για την προστασία του Τύπου, όπως η κάλυψη της ταχυδρομικής διακίνησης εφημερίδων και της αεροπορικής μεταφοράς τους, έχουν καταργηθεί ή περιοριστεί στο ελάχιστο.
Η αύξηση του ΦΠΑ από 5% στο 8% έδωσε ένα ακόμη σαρωτικό χτύπημα στα έντυπα που προσπαθούν να επιβιώσουν στην ύφεση. Η δραματική μείωση της κρατικής διαφήμισης από το τέλος του 2009 στέρησε στις εφημερίδες μια σημαντική πηγή εσόδων. Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με το νόμο Βενιζέλου, το 40% της κρατικής διαφήμισης προορίζεται για τον έντυπο Τύπο.

Οι ανατροπές και οι παρεμβάσεις στο χώρο των ΜΜΕ δεν σταματούν εδώ. Σε αναμονή βρίσκεται η κατάργηση της δημοσίευσης των ισολογισμών στον Τύπο, που έχει μεν παγώσει, αλλά εκτιμάται ότι εν τέλει θα επιβληθεί de facto μετά τον Ιούνιο του 2012. Στην «ουρά» των πολιτικών δια­πραγματεύσεων με εκδότες βρίσκεται το αγγελιόσημο, η «οιονεί» εργοδοτική ασφαλιστική εισφορά που πληροφορίες επιμένουν ότι έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο προς την τρόικα ως «πόρος» υπέρ τρίτων, άρα προς κατάργηση. Η πιθανή κατάργησή του θα υποχρεώσει τις εκδοτικές εταιρείες σε απόδοση ασφαλιστικών εισφορών για τους εργαζομένους τους.

Διαπιστώνεται ότι τη στιγμή που σε ολόκληρη την Ευρώπη οι κυβερνήσεις αναζητούν τρόπους και δρόμους ενίσχυσης του έντυπου Τύπου, στην Ελλάδα όχι μόνο δεν λαμβάνεται μέριμνα προστασίας των εντύπων και του ρόλου τους, αλλά επινοούνται μέθοδοι περαιτέρω εξόντωσής τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...