Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2011

Η περίπτωση του χρήστη που απαίτησε όλα τα δεδομένα του από το Facebook


Είναι μια υπόθεση του τύπου Δαβίδ εναντίον Γολιάθ: Εξοργισμένος με τις ρυθμίσεις ασφάλειας του Facebook, ένας φοιτητής Νομικής από την Αυστρία εκμεταλλεύτηκε τη νομοθεσία και απαίτησε από την υπηρεσία να του παραδώσει όλα τα δεδομένα που τον αφορούν.
Δεν περίμενε όμως ότι θα λάβει ένα ολόκληρο CD με 1.222 αρχεία PDF, των οποίων η συνολική έκταση πλησιάζει το Πόλεμος και Ειρήνη του Τολστόι.


Μέσα στο δισκάκι, ο 24χρονος Μαξ Σρεμς βρήκε έναν ωκεανό προσωπικών δεδομένων, όπως όλα τα «like», όλα τα αιτήματα φιλίας που είχε αποστείλει και δεχτεί και όλες τις φωτογραφίες που είχε αναρτήσει τα προηγούμενα χρόνια.
Έμεινε μάλιστα έκπληκτος όταν εντόπισε πολλά δεδομένα που είχε διαγράψει από το προφίλ του. «Όταν διαγράφεις κάτι από το Facebook, το μόνο που πετυχαίνεις είναι να τα αποκρύπτεις από τον εαυτό του» σχολιάζει ο Σρεμς στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Σοκαρισμένος από τον όγκο και τον πλούτο των δεδομένων που συλλέγει το Facebook, ο Σρεμς ξεκίνησε την πρωτοβουλία Europe vs Facebook, η οποία έχει στόχο να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο για τις «ασαφείς και αντιφατικές» πολιτικές προστασίας δεδομένων.

Στα μέσα Νοεμβρίου, εξάλλου, η αμερικανική Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου κατηγόρησε το Facebook για παραπλανητικές πρακτικές, όσον αφορά τα δεδομένα των χρηστών, και να το θέσει υπό επιτήρηση τα επόμενα 20 χρόνια.

Νομικό δικαίωμα

Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις ΗΠΑ, οι Ευρωπαίοι χρήστες διαδικτυακών υπηρεσιών έχουν το «δικαίωμα πρόσβασης στα δεδομένα που τους αφορούν», βάσει της Οδηγίας 95/56/EC.

Το μέτρο αυτό επιτρέπει στους χρήστες να ελέγχουν τη νομιμότητα της συλλογής δεδομένων και της εμπορικής τους αξιοποίησης.

Αφότου έλαβε το επίμαχο CD, εκμεταλλευόμενος την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ο Μαξ Σρεμς άρχισε να υποψιάζεται ότι το Facebook δεν του είχε παραδώσει όλα τα δεδομένα που τον αφορούν.

Όταν διαπίστωσε ότι δεν μπορούσε να βρει την άκρη με τις αυστριακές αρχές, απευθύνθηκε στον Επίτροπο Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας, όπου βρίσκονται τα ευρωπαϊκά γραφεία του Facebook.

Ο Σρεμς περιμένει τώρα απαντήσεις για τις 22 καταγγελίες που υπέβαλε, μαζί με το πόρισμα της έκθεσης που είχε ξεκινήσει νωρίτερα ο Ιρλανδός επίτροπος.

Για τον Αυστριακό φοιτητή, βασικό ζητούμενο είναι να καταλάβουν οι αμερικανικές επιχειρήσεις του Διαδικτύου ότι πρέπει να σέβονται την ιδιωτικότητα των Ευρωπαίων χρηστών:

«Πρόκειται για πολιτισμικό σοκ» λέει ο ίδιος. «Οι Αμερικανοί δεν αντιλαμβάνονται την έννοια της προστασίας δεδομένων. Για αυτούς, τα δικαιώματα ανήκουν σε αυτόν που έχει τα δεδομένα. Στην ηπειρωτική Ευρώπη, όμως, δεν βλέπουμε έτσι τα πράγματα».

Πηγή in.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...