Οχι μόνο έχουν μπει για τα καλά στις ζωές μας, αλλά κατάφεραν ήδη να αλλάξουν άρδην τις συνήθειές μας. Μάλιστα η γενιά των παιδιών που γεννήθηκε και μεγαλώνει μαζί με τα κοινωνικά δίκτυα θ' αποτελέσει έναν τελείως διαφορετικό τύπο πολίτη στις μελλοντικές κοινωνίες μας.
Γιατί το Facebook και το Twitter όχι μόνο έχουν διεισδύσει σε ποσοστά που ξεπερνούν το 50% των χρηστών ηλεκτρονικών υπολογιστών, αλλά επιπλέον μονοπωλούν το χρόνο μας και αναδεικνύονται σε νούμερο ένα πηγή πληροφόρησης και ενημέρωσης.
Η αμερικανική Nielsen ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες τα αποτελέσματα της έρευνάς της (State of the Media: The Social Media Report) καταρρακώνοντας τα παραδοσιακά ΜΜΕ και κυρίως τις εφημερίδες. Οι Αμερικανοί ξοδεύουν μόλις το 2,6% του χρόνου τους σε μεγάλα ειδησεογραφικά site για την ενημέρωσή τους, ενώ αφιερώνουν το 22,5% του χρόνου τους στα κοινωνικά δίκτυα και τα blogs. Αμέσως μετά τα social media το χρόνο τους μονοπωλούν τα ιντερνετικά παιχνίδια, τα portal, τα e-mails, τα βίντεο και οι ταινίες.
Οι νεότερες γενιές που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν ότι βασίζονται για την ενημέρωσή τους (πρωτίστως) στα social media και (δευτερευόντως) στην τηλεόραση. Σχεδόν 40% των χρηστών κοινωνικών δικτύων χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο για τις online δραστηριότητές τους. Και μη φανταστείτε ότι πρόκειται μόνο για νεολαίους. Οι χρήστες του Ιντερνετ ηλικίας 55 και άνω ηγούνται της ραγδαίας αύξησης του social networking μέσω του κινητού τηλεφώνου.
Παράλληλα με την έρευνα της Nielsen ήρθε στο φως της δημοσιότητας και η έρευνα του Ιδρύματος Knight στα αμερικανικά σχολεία (έρευνα που διεξήχθη από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο του 2011 με τη συμμετοχή 12.090 μαθητών και 900 καθηγητών σε 34 ιδιωτικά και δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια). Σ' αυτήν οι έφηβοι μαθητές εξαίρουν (σε ποσοστό 92%) τη σημασία της ενημέρωσης, αναγνωρίζουν (88%) τη σοβαρότητα και την αντικειμενικότητα των εφημερίδων, αλλά μόνο ένα 42% παραδέχεται ότι διάβασε κείμενο σε γραπτή σελίδα εφημερίδας. Ενα μόνο 42% των ίδιων ερωτηθέντων υποστηρίζει ότι εμπιστεύεται τα κοινωνικά δίκτυα ως πηγές πληροφόρησης όταν το 56% των εφήβων ομολογεί ότι απ' αυτά ενημερώνεται και μόνο, σε καθημερινή βάση. Δεδομένα που αποδεικνύουν περίτρανα πόσο άλλαξε η συμπεριφορά του «καταναλωτή» ειδήσεων.
Ας δούμε όμως και μερικά δημογραφικά στοιχεία των χρηστών κοινωνικών δικτύων, όπως τα ανέλυσε το έγκυρο Ιδρυμα Pew. Το 2011 -και για πρώτη φορά- περισσότεροι από τους μισούς ενήλικους Αμερικανούς χρήστες του Ιντερνετ χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα. Απ' αυτούς το 61% είναι ηλικίας κάτω των 30 ετών. Πέρυσι το ποσοστό τους ήταν 60%. Στις ηλικίες που η διαφορά είναι τεράστια είναι στο γκρουπ των 50 έως 64 ετών. Μέσα σε ένα χρόνο περίπου διπλασιάστηκαν! Από 20% το 2010 σκαρφάλωσαν στο 32% φέτος. Και μιλάμε για χρήστες που χρησιμοποιούν καθημερινά τα κοινωνικά δίκτυα.
Οπως συμβαίνει και στην τηλεθέαση της μικρής οθόνης έτσι και στα social media υπερτερούν οι γυναίκες που αγγίζουν το 69% των χρηστών Ιντερνετ έναντι 60% των αντρών. Ιδιαίτερα το πληθυσμιακό κομμάτι των 18 έως 29 ετών θεωρείται εκείνο πιο υπολογίσιμων χρηστών, καθώς σε ποσοστό 89% χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα.
Εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι δεν παρατηρούνται διαφορές στους χρήστες των κοινωνικών δικτύων διαφορετικής προέλευσης, είτε πρόκειται για φυλή, εισόδημα, επίπεδο μόρφωσης ή τόπο κατοικίας... Λέτε το μοναδικό επίθετο που δεν ταιριάζει στο Facebook να είναι το ταξικό;
Αναδημοσίευση από Ελευθεροτυπία
Γιατί το Facebook και το Twitter όχι μόνο έχουν διεισδύσει σε ποσοστά που ξεπερνούν το 50% των χρηστών ηλεκτρονικών υπολογιστών, αλλά επιπλέον μονοπωλούν το χρόνο μας και αναδεικνύονται σε νούμερο ένα πηγή πληροφόρησης και ενημέρωσης.
Η αμερικανική Nielsen ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες τα αποτελέσματα της έρευνάς της (State of the Media: The Social Media Report) καταρρακώνοντας τα παραδοσιακά ΜΜΕ και κυρίως τις εφημερίδες. Οι Αμερικανοί ξοδεύουν μόλις το 2,6% του χρόνου τους σε μεγάλα ειδησεογραφικά site για την ενημέρωσή τους, ενώ αφιερώνουν το 22,5% του χρόνου τους στα κοινωνικά δίκτυα και τα blogs. Αμέσως μετά τα social media το χρόνο τους μονοπωλούν τα ιντερνετικά παιχνίδια, τα portal, τα e-mails, τα βίντεο και οι ταινίες.
Οι νεότερες γενιές που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν ότι βασίζονται για την ενημέρωσή τους (πρωτίστως) στα social media και (δευτερευόντως) στην τηλεόραση. Σχεδόν 40% των χρηστών κοινωνικών δικτύων χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο για τις online δραστηριότητές τους. Και μη φανταστείτε ότι πρόκειται μόνο για νεολαίους. Οι χρήστες του Ιντερνετ ηλικίας 55 και άνω ηγούνται της ραγδαίας αύξησης του social networking μέσω του κινητού τηλεφώνου.
Παράλληλα με την έρευνα της Nielsen ήρθε στο φως της δημοσιότητας και η έρευνα του Ιδρύματος Knight στα αμερικανικά σχολεία (έρευνα που διεξήχθη από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο του 2011 με τη συμμετοχή 12.090 μαθητών και 900 καθηγητών σε 34 ιδιωτικά και δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια). Σ' αυτήν οι έφηβοι μαθητές εξαίρουν (σε ποσοστό 92%) τη σημασία της ενημέρωσης, αναγνωρίζουν (88%) τη σοβαρότητα και την αντικειμενικότητα των εφημερίδων, αλλά μόνο ένα 42% παραδέχεται ότι διάβασε κείμενο σε γραπτή σελίδα εφημερίδας. Ενα μόνο 42% των ίδιων ερωτηθέντων υποστηρίζει ότι εμπιστεύεται τα κοινωνικά δίκτυα ως πηγές πληροφόρησης όταν το 56% των εφήβων ομολογεί ότι απ' αυτά ενημερώνεται και μόνο, σε καθημερινή βάση. Δεδομένα που αποδεικνύουν περίτρανα πόσο άλλαξε η συμπεριφορά του «καταναλωτή» ειδήσεων.
Ας δούμε όμως και μερικά δημογραφικά στοιχεία των χρηστών κοινωνικών δικτύων, όπως τα ανέλυσε το έγκυρο Ιδρυμα Pew. Το 2011 -και για πρώτη φορά- περισσότεροι από τους μισούς ενήλικους Αμερικανούς χρήστες του Ιντερνετ χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα. Απ' αυτούς το 61% είναι ηλικίας κάτω των 30 ετών. Πέρυσι το ποσοστό τους ήταν 60%. Στις ηλικίες που η διαφορά είναι τεράστια είναι στο γκρουπ των 50 έως 64 ετών. Μέσα σε ένα χρόνο περίπου διπλασιάστηκαν! Από 20% το 2010 σκαρφάλωσαν στο 32% φέτος. Και μιλάμε για χρήστες που χρησιμοποιούν καθημερινά τα κοινωνικά δίκτυα.
Οπως συμβαίνει και στην τηλεθέαση της μικρής οθόνης έτσι και στα social media υπερτερούν οι γυναίκες που αγγίζουν το 69% των χρηστών Ιντερνετ έναντι 60% των αντρών. Ιδιαίτερα το πληθυσμιακό κομμάτι των 18 έως 29 ετών θεωρείται εκείνο πιο υπολογίσιμων χρηστών, καθώς σε ποσοστό 89% χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα.
Εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι δεν παρατηρούνται διαφορές στους χρήστες των κοινωνικών δικτύων διαφορετικής προέλευσης, είτε πρόκειται για φυλή, εισόδημα, επίπεδο μόρφωσης ή τόπο κατοικίας... Λέτε το μοναδικό επίθετο που δεν ταιριάζει στο Facebook να είναι το ταξικό;
Αναδημοσίευση από Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου