Τετάρτη 23 Μαρτίου 2011

Διαδίκτυο και επενδύσεις αλλάζουν το τηλεοπτικό πεδίο


Ουσιαστική αλλαγή στο εγχώριο τηλεοπτικό πεδίο, τόσο σε ό,τι αφορά τους δραστηριοποιούμενους παίκτες όσο και στο βασικό άξονα επενδύσεων των επιχειρήσεων, βρίσκεται σε εξέλιξη, στη χειρότερη ίσως περίοδο από πλευράς εσόδων που διανύει ο κλάδος.
Η ώρα των μεγάλων αλλαγών φαίνεται να έχει φτάσει για τη μικρή οθόνη, με την επίγεια ψηφιακή τηλεόραση, αλλά και τη διαδικτυακή ψηφιακή τηλεόραση να αποτελούν τα βασικά πεδία επενδύσεων των καναλιών.
Στο πρώτο δίμηνο του 2011, η διαφήμιση στην τηλεοπτική αγορά γνώρισε
τη μεγαλύτερη κάμψη στην ιστορία της, με τη μεταβολή σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010 να ξεπερνά το -27%.
Αυτό είναι το τρίτο κατά σειρά δίμηνο που το τηλεοπτικό μέσο παρουσιάζει αρνητικό πρόσημο σε ό,τι αφορά τη μεταβολή της διαφημιστικής δαπάνης και ήδη οι υψηλές υποχρεώσεις και ο σημαντικός δανεισμός ορισμένων επιχειρήσεων του κλάδου τις έχουν οδηγήσει στο χείλος του γκρεμού.
Σαν να μην έφταναν αυτά, οι τεχνολογικές εξελίξεις πιέζουν για άμεσες αλλαγές σε όλα τα στάδια της παραγωγής και διαχείρισης του τηλεοπτικού προϊόντος, ενώ ο ανταγωνισμός πολύ σύντομα θα υπερβεί την ελληνική επικράτεια, με τους μεγάλους παίκτες της οπτικοακουστικής βιομηχανίας να επεκτείνονται και στη χώρα μας.
Νέο περιβάλλον
Μόλις πριν από μερικές ημέρες, κολοσσός ηλεκτρονικών ειδών (Apple) συμπεριέλαβε και την Ελλάδα στις χώρες που θα μπορούν να παίρνουν -μελλοντικά- τα οπτικοακουστικά προϊόντα της διαδικτυακής τηλεοπτικής της πλατφόρμας. Μέσω της υπηρεσίας, παρέχεται στους χρήστες ανά τον κόσμο πρόσβαση σε ιδιαίτερα ελκυστικό τηλεοπτικό περιεχόμενο, πρώτης προβολής.
Ανάλογη κίνηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με στόχο τη Γερμανία αρχικά -και στη συνέχεια προφανώς τις επιμέρους αγορές όπου δραστηριοποιούνται-, προσπάθησαν να κάνουν το RTL με την ProSieben, η συνεργασία τους ωστόσο για την παροχή διαδικτυακού τηλεοπτικού περιεχομένου -με τον τίτλο OnlineTV- σταμάτησε, τουλάχιστον για την ώρα, από την αρχή ανταγωνισμού της Γερμανίας.
H ελληνική επένδυση
Την ίδια ώρα, οι ελληνικές τηλεοπτικές επιχειρήσεις επεκτείνονται και αυτές με σταθερό βηματισμό -διαφορετικής ταχύτητας μεταξύ τους ωστόσο- προς τα Διαδίκτυο, όχι μόνο διαθέτοντας μέρος του προγράμματός τους στο Ιντερνετ, αλλά και επενδύοντας σε νέα οπτικοακουστικά προϊόντα που προορίζονται αποκλειστικά για το νέο μέσο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Antenna ο οποίος παράγει περιεχόμενο αποκλειστικά για το Διαδίκτυο.
Προς την κατεύθυνση της διαδικτυακής τηλεόρασης κινείται και η συνδρομητική δορυφορική, η nova, αφού παράλληλα με τις επενδύσεις στην επίγεια ψηφιακή δίνεται βάρος και στο χώρο του Διαδικτύου, παρέχοντας ελκυστικό περιεχόμενο (ποδοσφαιρικούς αγώνες) και μέσα από αυτό το κανάλι διανομής.
Το γεγονός ότι η μητρική εταιρεία της nova δραστηριοποιείται στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, διευκολύνει τα πράγματα, ενώ, από την άλλη, η είσοδος και του ΟΤΕ [OTEr.AT]  στο χώρο της διαδικτυακής τηλεόρασης, αλλά και της δορυφορικής τηλεόρασης σύντομα, θα δώσει νέα ώθηση, ειδικότερα όσον αφορά τον εμπλουτισμό του περιεχομένου, αλλά και την τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών.
Πάντως, τα υφιστάμενα έσοδα από τη διαδικτυακή τηλεόραση δεν αποτελούν το λόγο επένδυσης των τηλεοπτικών επιχειρήσεων στον τομέα. Μπορεί τα έσοδα από το Διαδίκτυο να αυξάνονται με ρυθμό ανάλογο με εκείνον που μειώνεται η διαφημιστική δαπάνη στην παραδοσιακή τηλεόραση, ο συνολικός τους όγκος, ωστόσο, απέχει πολύ ακόμα από το να μπορεί να συγκριθεί.
Συγκεκριμένα, και όπως επισήμαναν στη «Ν» στελέχη της εγχώριας τηλεοπτικής αγοράς, οι απαιτήσεις κεφαλαίων για δραστηριότητα στην τηλεόραση είναι τόσο υψηλές που στην παρούσα φάση δεν μπορεί να τις υποστηρίξει το Διαδίκτυο.
Το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων στην παραδοσιακή τηλεόραση, σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά, κατευθύνεται στην παρούσα φάση προς την επίγεια ψηφιακή τηλεόραση και ειδικότερα στον τομέα των υποδομών - δικτύων. Και στην επίγεια ψηφιακή, ωστόσο, η γενικότερη οικονομική κατάσταση των καναλιών εθνικής εμβέλειας, δεν επιτρέπει μεγάλα ανοίγματα, ενώ η ψηφιοποίηση του περιεχόμενου εκτιμάται ότι θα καθυστερήσει αρκετά ακόμα.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ - sioan@naftemporiki.gr

Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...