Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Νέοι συσχετισμοί στον κυριακάτικο Tύπο το 2010

Σημαντικές αυξομειώσεις στα μερίδια αγοράς του Κυριακάτικου Τύπου καταγράφηκαν το 2010, με το μεγαλύτερο μέρος των ισχυρών -των πρώτων πέντε σε διαφημιστική δαπάνη- εφημερίδων, να ενισχύουν τη θέση τους έναντι του ανταγωνισμού.

Η προηγούμενη χρονιά ήταν ιδιαίτερα σημαντική για τη συγκεκριμένη κατηγορία εφημερίδων, αφού κατά τη διάρκειά της άνοιξε, μετά από αρκετά χρόνια, ευρεία συζήτηση για τη «χρησιμότητα» των ένθετων προσφορών -με αφορμή την εκτίναξη του κόστους και τη μείωση των εσόδων- με
αποτέλεσμα αρκετές εφημερίδες, να αλλάξουν ουσιαστικά την πολιτική τους στο θέμα.
Το συνολικό κονδύλι διαφημιστικής δαπάνης, που κατέγραψε η Media Services το 2010, για τις Κυριακάτικες εφημερίδες -στο οποίο διευκρινίζεται ότι δεν περιλαμβάνονται τα στοιχεία για τις ένθετες εκδόσεις-, ανήλθε σε 180,4 εκατ. ευρώ, μειωμένο σε σχέση με το 2009, κατά 18,3%.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το προηγούμενο έτος ήταν μια δύσκολη χρονιά για τον Κυριακάτικο Τύπο, αφού από πλευράς κυκλοφορίας, τη σχετικά σταθερή πορεία του πρώτου τριμήνου του 2010, διαδέχτηκε η αρνητική κατάσταση στην ελληνική οικονομία, η μείωση των δαπανών και κατ' επέκταση η κάμψη και στις πωλήσεις των Κυριακάτικων εφημερίδων.
Σταθερότητα καταγράφηκε το προηγούμενο έτος όσον αφορά τον αριθμό των εκδιδομένων φύλλων (με μοναδικές απώλειες την εφημερίδα Απογευματινή και την εφημερίδα Veto (η πρώτη ανακοίνωσε αναστολή έκδοσης εντός του Νοεμβρίου και η δεύτερη με την εκπνοή του 2010, στο τέλος Δεκεμβρίου).
Και σε αυτό τον επιμέρους τομέα των Μέσων, η αγορά παρουσιάζει, ανάλογα συμπτώματα με εκείνα που εμφανίζονται κυρίως στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, αφού τα σημάδια του κατακερματισμού, είναι έντονα, ενώ το μερίδιο του Κυριακάτικου Τύπου σε σχέση με τις υπόλοιπες εφημερίδες, συρρικνώθηκε από το 50,3% του 2009, στο 45,44% το 2010. Η συγκεκριμένη κατηγορία, πάντως, παραμένει η μεγαλύτερη στο χώρο του Τύπου.
Η εικόνα της αγοράς
Από τις 25 εφημερίδες που εκδόθηκαν τις Κυριακές του 2010, μόλις 6 συγκεντρώνουν το 70% της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης, ενώ μόνο 3 (έναντι 5 πέρυσι) κατάφεραν να περάσουν το «όριο» του 10%. Η συντριπτική πλειονότητα, των Κυριακάτικων φύλλων και συγκεκριμένα 18 εφημερίδες, εμφάνισαν μερίδιο χαμηλότερο του 5%.
Το 2009, έξι εφημερίδες βρίσκονταν πάνω από το 5%, ενώ 11 φύλλα έπαιρναν μερίδιο χαμηλότερο του 1%. Το 2010, ο αριθμός των εφημερίδων με μερίδιο μικρότερο του 1% είναι 14.
Οι μεγάλοι παίκτες
Το Βήμα της Κυριακής, παρέμεινε και το 2010 στην κορυφαία θέση της λίστας που αφορά στη διαφημιστική δαπάνη του Κυριακάτικου Τύπου, με μερίδιο 16,06%. Στη δεύτερη θέση ήταν το «Πρώτο Θέμα» με 14,26% και ακολούθησαν, η «Καθημερινή της Κυριακής» με 11,74%, η «Real News» με 9,9%, η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» με 9,58% και το «Έθνος της Κυριακής» με 7,88%.
Στην 7η θέση εμφανίζεται και η πρώτη free press εφημερίδα, η «Free Sunday», με 6,04%, ακολουθούμενη από τον «Τύπο της Κυριακής» με 4,82%, τον «Αγγελιοφόρο της Κυριακής» με 3,88% και την «Espresso της Κυριακής» με 2,66%.
Στο δρόμο της διεύρυνσης
Την υψηλότερη αύξηση μεριδίου, κατά 2,22 μονάδες, εμφάνισε η Real News. Ακολούθησαν ο Τύπος της Κυριακής, κατά 1,93 μονάδες, η Free Synday κατά 1,03 μονάδες, το Βήμα της Κυριακής κατά 0,85 μονάδες, η Καθημερινή της Κυριακής κατά 0,38 μονάδες και η Espresso της Κυριακής, κατά 0,24 μονάδες.
Οι υπόλοιπες εφημερίδες παρουσίασαν κάμψη μεριδίου από τη διαφημιστική δαπάνη, με τα υψηλότερα νούμερα να εμφανίζουν οι: Μακεδονία της Κυριακής κατά 2,39 μονάδες και το Έθνος της Κυριακής κατά 2,31 μονάδες. Κάμψη μεριδίου, εμφάνισε και η Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία κατά 1,23 μονάδες.
Τα ποσά
Σε ό,τι αφορά το ποσό της διαφημιστικής δαπάνης επισημαίνεται ότι δεν αποτελεί τα διαφημιστικά έσοδα των επιχειρήσεων, τα οποία εκτιμώνται 20% με 30% χαμηλότερα. Την περσινή χρονιά και λόγω της οικονομικής κρίσης, που είχε σαν αποτέλεσμα αναθεώρηση τιμολογιακής πολιτικής σε όλα τα είδη μέσων, δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν ότι το προαναφερθέν ποσοστό ήταν μεγαλύτερο.
Λαμβανομένων υπόψη αυτών, ενδεικτικά αναφέρεται ότι το ποσό της διαφημιστικής δαπάνης στο «Βήμα της Κυριακής» -της εφημερίδας με το μεγαλύτερο μερίδιο- ήταν της τάξης των 28,9 εκατ. ευρώ.
Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...