Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου 2010

Η ολική επαναφορά του Στιβ Τζομπς και η επανάσταση της Αpple Κυρίαρχος στη Silicon Valley

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄90, οι «γκουρού» της Silicon Valley θεωρούσαν την εταιρεία του ξεγραμμένη ενώ τα νέα για την υγεία του δεν ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξα. Φέτος, ο Στιβ Τζομπς, το «αφεντικό» της Αpple, ανακηρύχθηκε πρόσωπο της χρονιάς από τους «Financial Τimes», ενώ η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας του ξεπέρασε για πρώτη φορά αυτή του μεγάλου αντιπάλου, της Μicrosoft. 

Το 2010 ήταν για την Αpple η χρονιά της «ολικής επαναφοράς», καθώς η εταιρεία, με τρεις κινήσεις ματ, κατάφερε όχι μόνο να αντιστρέψει την αρνητική εικόνα που είχε πριν από μία δεκαετία περίπου, αλλά και να αναδειχθεί κυρίαρχος στο τεχνολογικό παιχνίδι. Το λανσάρισμα του iΡhone 4, η συμφωνία του iΤunes για τη διάθεση των τραγουδιών των Βeatles για πρώτη φορά σε ψηφιακή μορφή και η διάθεση του iΡad- το οποίο χαρακτηρίστηκε από την Βensen Research ως «το gadget με τις ταχύτερες πωλήσεις όλων των εποχών»- ήταν οι τρεις μεγάλες κινήσεις που έδωσαν την πρωτιά στην εταιρεία του Στιβ Τζομπς. 

Δεν έλειψαν βέβαια και τα στραβοπατήματα. Το πολυαναμενόμενο iΡhone 4 αποδείχθηκε ότι έχει «αχίλλειο πτέρνα», καθώς η εσωτερική του κεραία παρουσιάζει προβλήματα λήψης. Ετσι η Αpple, αφού δέχθηκε ένα ισχυρό πλήγμα στο κύρος της, αναγκάστηκε να δώσει στους κατόχους του μια ειδική θήκη που διορθώνει την κατάσταση. 



Περιουσία 6 δισ. δολαρίων «Ο Μπιλ Γκέιτς μπορεί να είναι πλουσιότερος και να ασκεί μεγαλύτερη επιρροή, χάρη στο παγκόσμιο μονοπώλιο που έχει στο λογισμικό των Η/Υ, αλλά έχει αποχωρήσει από το προσκήνιο αφιερώνοντας τη ζωή και την περιουσία του στις αγαθοεργίες. Σήμερα είναι ο κ. Τζομπς ο άνθρωπος που βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής», σημειώνουν οι «Financial Τimes» δικαιολογώντας την επιλογή του ως προσώπου της χρονιάς. Και το γεγονός ότι η προσωπική του περιουσία ξεπέρασε τα 6 δισ. δολάρια έπαιξε βέβαια κάποιο ρόλο... 






















Πέρα όμως από την επαγγελματική του επιτυχία, ο Στιβ Τζομπς έχει βρεθεί ουκ ολίγες φορές στο κέντρο της επικαιρότητας λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπισε στην υγεία του. Το 2004 ανακοίνωσε ότι πάσχει από καρκίνο στο πάγκρεας, ενώ τον Απρίλιο του 2009 - αφού είχε πάρει εξάμηνη άδεια από την εταιρεία- υπεβλήθη σε μεταμόσχευση ήπατος. Εφτάψυχος
Ο Τζομπς πάντως, όπως και η Αpple, αποδεικνύεται εφτάψυχος, αν και η σχέση του με την εταιρεία έχει περάσει από διάφορα στάδια, αγάπης, μίσους και χωρισμού. 

Ο ιδρυτής της εταιρείας παραιτήθηκε από την Αpple το 1984- οκτώ χρόνια μετά τη δημιουργία της. Επειτα από την αποχώρησή του η εταιρεία πήρε την «κάτω βόλτα» και πολλοί ήταν εκείνοι που προδίκαζαν το τέλος της. Οι υπολογιστές της είχαν υποσκελιστεί από τα ΡC και τα Windows, το λειτουργικό σύστημα του «ορκισμένου εχθρού της» Μπιλ Γκέιτς κυριαρχούσε σχεδόν ολοκληρωτικά στην αγορά. Η επιστροφή του Στιβ Τζομπς στο τιμόνι της Αpple όμως ανακάτεψε εκ νέου την τράπουλα, οδηγώντας την εταιρεία στην κερδοφορία και την αναγνώριση. 

Καινοτόμα προϊόντα
Καθοριστικό ρόλο έπαιξε το λανσάρισμα μιας σειράς από καινοτόμα προϊόντα, από τα τέλη της δεκαετίας του ΄90 και για την επόμενη επταετία. 

Η αρχή έγινε το 1998, όταν η Αpple ανανέωσε την γκάμα των υπολογιστών της, παρουσιάζοντας το iΜac. Η μεγάλη κίνηση σημειώθηκε τρία χρόνια αργότερα, όταν και τα πρώτα iΡod έκαναν την εμφάνισή τους στα ράφια των καταστημάτων. Σήμερα βρισκόμαστε αισίως στην έκτη γενιά iΡod, διαφόρων μεγεθών, σχεδίου και χωρητικότητας, με εκατομμύρια πωλήσεις κάθε χρόνο. 

«Πατώντας» στην επιτυχία του iΡod, η Αpple το 2003 άρχισε τη λειτουργία του iΤunes Store, επιτρέποντας στους πελάτες της να αγοράσουν ψηφιακή μουσική πληρώνοντας 0,99 δολάρια ανά τραγούδι. Σήμερα, από το iΤunesπου είναι με διαφορά το μεγαλύτερο κατάστημα αγοράς μουσικής- μπορεί κανείς να αγοράσει επιπλέον ταινίες αλλά και applications για όλες τις συσκευές της Αpple. 
Το μεγάλο άλμα
Στη συνέχεια, το 2007, η εταιρεία έκανε το μεγάλο πέρασμα, στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας, φέρνοντας στα καταστήματα το iΡhone. Και τα τέσσερα διαφορετικά μοντέλα της συσκευής είχαν πρωτοφανή εμπορική επιτυχία σε όλον τον πλανήτη. Παράλληλα, εκατοντάδες χιλιάδες εφαρμογές έχουν κυκλοφορήσει για τη φορητή συσκευή, τόσο από την ίδια την Αpple όσο κυρίως από άλλους, ανεξάρτητους developers ανά τον κόσμο. 

Οσο για το 2011, η εξέλιξη που αναμένεται να στρέψει εκ νέου τα φώτα της δημοσιότητας στην Αpple είναι η πολυαναμενόμενη διάθεση του iΡad 2. Η νέα ταμπλέτα της Αpple, σύμφωνα με τα όσα έχουν μέχρι στιγμής ανακοινωθεί, θα καλύπτει πολλές από τις ελλείψεις της πρώτης συσκευής. Θύρες USΒ για εύκολη συνδεσιμότητα και κάμερες για βιντεοκλήσεις θα βρίσκονται πλέον στον «βασικό εξοπλισμό», καθώς ο ανταγωνισμός από εταιρείες όπως η Samsung και η RΙΜ (του Βlackberry) γίνεται εντονότερος από ποτέ. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...