Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2010

Με κρότο σκάει η φούσκα των ΜΜΕ


Τα αποτελέσματα μιας πολιτικής που ευνόησε την ανάπτυξη της «φούσκας» στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας καλούνται να πληρώσουν τώρα οι εργαζόμενοι, δημοσιογράφοι, τεχνικοί και διοικητικό προσωπικό, που απολύονται σωρηδόν, είτε βρίσκονται στον δρόμο λόγω των «λουκέτων», ενώ όσοι τυχεροί απομείνουν θα υποστούν μείωση μισθών και κάτω από τις συλλογικές συμβάσεις, σε πρώτη φάση 10%.

Στο μεσοδιάστημα πολλοί έγιναν πλούσιοι: εκδότες, μεγαλομέτοχοι τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών επιχειρήσεων, υψηλόβαθμα στελέχη και golden boys. Οι εταιρείες τους όμως πλέον έχουν φαλιρίσει. Τα πλεονάσματα της χρυσής εποχής έχουν φυγαδευτεί στο εξωτερικό.


Η ερμηνεία για την ταχεία κατάρρευση, που ξεκίνησε σταδιακά πριν από δύο χρόνια, με απολύσεις και «εθελούσιες εξόδους» κυρίως στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο και μεγάλο «μπαμ» την αναστολή έκδοσης του «Ελεύθερου Τύπου», είναι σχετικά απλή και γνωστή: η συντριπτική πλειονότητα των ΜΜΕ επιβιώνει, εδώ και είκοσι χρόνια τουλάχιστον, χάρη σε ένα ευρύ σύστημα κρατικών επιχορηγήσεων. Είτε με τη μορφή άμεσων ενισχύσεων, όπως η κρατική διαφήμιση, η επιχορήγηση της μεταφοράς του Τύπου, ο μειωμένος ΦΠΑ, η απαλλαγή από τις ασφαλιστικές εισφορές μέσω του συστήματος του «αγγελιοσήμου», παλαιότερα η έκπτωση στα τηλεπικοινωνιακά τέλη κ.ο.κ. Είτε με τη μορφή εκχώρησης δημοσίων έργων ή προμηθειών, ύψους εκατομμυρίων ευρώ, σε εκδότες που δραστηριοποιούνταν σε σχετικές εξω- εκδοτικές επιχειρηματικές δραστηριότητες. Γνωστή και ως «διαπλοκή», καθώς όχι μόνο συντηρούσε ζημιογόνα ΜΜΕ, αλλά υπαγόρευε και την πολιτική «γραμμή».

Σήμερα, που το κράτος κλείνει τη στρόφιγγα της χρηματοδότησης και οι τράπεζες ζητούν εγγυήσεις για νέα δάνεια, η χρηματοδότηση των ΜΜΕ γίνεται όλο και δυσκολότερη, δεδομένου ότι και οι υγιείς πηγές τους, η διαφημιστική δαπάνη για την τηλεόραση και οι πωλήσεις για τον Τύπο, έχουν επίσης μειωθεί δραματικά.

Εκτιμήσεις από την αγορά των ΜΜΕ κάνουν λόγο για περικοπές στις δαπάνες μισθοδοσίας σε όλα τα ΜΜΕ, μέχρι και 40% - είτε με απολύσεις, είτε με περικοπές μισθών, είτε και με τα δύο. Μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες. Το μέλλον είναι δυσοίωνο και είναι άγνωστο εάν η συρρίκνωση στα ΜΜΕ θα διαρκέσει ένα, δύο ή πέντε χρόνια. Οι εργαζόμενοι στα media παρακολουθούν απαθείς στη συντριπτική τους πλειονότητα το τσουνάμι να έρχεται πάνω τους, καθώς δεν υπάρχει οργανωμένο σύστημα αντίστασης ή έστω διαπραγμάτευσης με τους εργοδότες και την κυβέρνηση. Η ΕΣΗΕΑ προς το παρόν αποδεικνύεται κατώτερη των περιστάσεων.

(Αναδημοσίευση απο την ΑΥΓΗ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...