Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2010

Αυστηρότερο το ΕΣΡ στην «τοποθέτηση προϊόντων»


Προς την αυστηροποίηση της στάσης του στο θέμα της προβολής μέσω τοποθέτησης προϊόντων μέσα στις επόμενες ημέρες κινείται το ΕΣΡ το οποίο έχει ζητήσει γνωμοδότηση για το θέμα από νομικούς.

Η τοποθέτηση προϊόντων (product placement), η οποία έχει δώσει τον τελευταίο καιρό μια κάποια «ανάσα» στην έντονα πιεσμένη διαφημιστική αγορά της ραδιοτηλεόρασης, δεν έχει ενσωματωθεί στο ελληνικό θεσμικό πλαίσιο, εφαρμόζεται ωστόσο ως έχουσα άμεση ισχύ (βάσει αποφάσεων του ΔΕΚ).

Παρά ταύτα και ενώ ήδη από πέρυσι η ραδιοτηλεοπτική αγορά κινείται με αυτούς τους όρους, οι ειδικοί επιστήμονες του ΕΣΡ, σύμφωνα με πληροφορίες, στη σχετική έκθεση που κατέθεσαν και η οποία θα συζητηθεί αύριο -κατά πάσα πιθανότητα- από την Ολομέλεια της αρχής υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση δεν μπορεί ακόμα να εφαρμοστεί στη χώρα μας.
Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί νέα δεδομένα για σειρά εκπομπών οι οποίες ειδικά φέτος έχουν ρίξει μεγάλο βάρος στην τοποθέτηση προϊόντων.

Η τοποθέτηση προϊόντων

Η ρύθμιση της τοποθέτησης προϊόντος -που επισημαίνεται ότι διαφέρει από την γκρίζα διαφήμιση- προβλέπεται στην αναθεωρημένη κοινοτική οδηγία για τα οπτικοακουστικά, η οποία είχε καταληκτική ημερομηνία ενσωμάτωσης από τα κράτη-μέλη τη 19η/12/2009.
Στη χώρα μας αυτό δεν έχει γίνει ακόμα -το σχετικό σχέδιο νόμου βρίσκεται υπό επεξεργασία- και ως εκ τούτου και μέχρι την ενσωμάτωση των διατάξεων της οδηγίας στην ελληνική νομοθεσία, δεδομένου ότι θεωρήθηκε πως πρόκειται για «ρύθμιση σαφή και πλήρη», είχε άμεση ισχύ.

Υπό διερεύνηση

Ακριβώς η ευρύτατη χρήση του συγκεκριμένου τρόπου προβολής από τις εκπομπές αυτές στάθηκε η αφορμή το ΕΣΡ να προχωρήσει σε περαιτέρω έρευνα, ζητώντας από το ειδικό επιστημονικό του προσωπικό να γνωμοδοτήσει σχετικά με τη νομιμότητα και το πλαίσιο της εφαρμογής της συγκεκριμένης διάταξης (product placement) στη χώρα μας στο μεταβατικό στάδιο, μέχρι δηλαδή την ενσωμάτωσή της από την ελληνική νομοθεσία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ομάδα των νομικών θεωρεί ότι δεν μπορεί να ισχύσει η διάταξη, αφενός γιατί δεν πληρείται η προϋπόθεση της αρχής του άμεσου αποτελέσματος -όπως ορίζεται από το ΔΕΚ- το περιεχόμενο της δεν είναι ανεπιφύλακτο, επαρκώς σαφές και απαλλαγμένο αιρέσεων.
Βέβαια, η επίσημη στάση που θα κρατήσει η ανεξάρτητη ραδιοτηλεοπτική αρχή στο θέμα αυτό -αν και σε μεγάλο βαθμό επηρεάζεται από τη γνώμη των ειδικών επιστημόνων- θα αποφασιστεί τελειωτικά, πιθανότατα αύριο, ή αλλιώς σε μια από τις προσεχείς συνεδριάσεις της Ολομέλειας.
Σε γενικές γραμμές πάντως και βάσει των παραπάνω, ανοικτό είναι το ενδεχόμενο καλοπληρωμένα διαφημιστικά προγράμματα να έχουν πρόβλημα στην εκτέλεσή τους με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους άμεσα ενδιαφερόμενους σε μια ιδιαιτέρως δύσκολη για τη ραδιοτηλεοπτική αγορά περίοδο.

Απαραίτητη η προειδοποίηση

Αρκετοί είναι οι διαφημιζόμενοι που προτιμούν την τοποθέτηση προϊόντος από τη χορηγία και την κλασική διαφήμιση, γιατί ενσωματώνεται στη φυσική ροή του προγράμματος, πράγμα που κάνει τον καταναλωτή να αποδέχεται το προϊόν με λιγότερο κριτικό τρόπο. Οταν η προβολή αυτή, ωστόσο, γίνεται σε υπερβολικό βαθμό και δεν συνδέεται με το πρόγραμμα με φυσικό τρόπο, δεδομένου ότι γίνεται έναντι αμοιβής λαμβάνει τα χαρακτηριστικά της συγκεκαλυμμένης διαφήμισης, η οποία στην Ε.Ε. δεν επιτρέπεται.
Παράλληλα, επισημαίνεται ότι πριν από την επικοινωνία μέσω της τοποθέτησης προϊόντος είναι απαραίτητο να υπάρχει σχετική προειδοποίηση των τηλεθεατών.

(Αναδημοσίευση απο τη ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...