Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2010

"Ξεκλειδώστε" τη δημιουργικότητα μαθαίνοντας από τον Steve Jobs


(Αναδημοσίευση απο το capital.gr)

Του Carmine Gallo

Η στήλη αυτή έχει προσαρμοστεί από το The Innovation Secrets of Steve Jobs: Insanely Different Principles for Breakthrough Success (McGraw-Hill, October 2010).

Το όνομα της εταιρείας «Apple» έπεσε από ένα δέντρο, κυριολεκτικά πάνω στο όραμα του Steve Jobs για το τι θα πρέπει να είναι ένας υπολογιστής: απλός και προσιτός. Αν και ο Jobs είχε εγκαταλείψει το Reed College στο Portland, επέστρεψε προσωρινά στο Όρεγκον για να μοιραστεί τις ιδέες του με ομοϊδεάτες του σε μια κοινότητα επηρεασμένη από το Ζεν, με το όνομα All-One Farm και όπου καλλιεργούσαν μήλα.

Σε ένα ταξίδι, ο Jobs έκανε μια φαινομενικά ασήμαντη παρατήρηση, μια καινοτομία με ένα μικρό ι. Ωστόσο, η ιδέα του παρέχει ένα εξαιρετικό μάθημα σε σχέση με την ταυτότητα μιας μάρκας. O Jobs και ο [Steve] Wozniak είχαν αποφασίσει να ξεκινήσουν τη δική τους εταιρεία με 1.000 δολάρια. Χρειαζόταν μόνο ένα όνομα για να ολοκληρώσουν την εταιρική σχέση.
Όπως αφηγείται την ιστορία ο Wozniak, «θυμάμαι είχα πάρει το Steve από το αεροδρόμιο και οδηγούσα κατά μήκος της Highway 85. Ο Steve επέστρεφε από μια επίσκεψη στο Όρεγκον σε ένα τόπο που αποκαλούσε «περιβόλι μήλου». Ο Steve πρότεινε ένα όνομα-Apple Computer .... Και οι δύο προσπαθήσαμε να σκεφτούμε ονόματα με βάση την τεχνολογία και τα οποία θα ήταν καλύτερα, αλλά δεν μπορούσαμε να σκεφτούμε κανένα καλό. Το Apple ήταν καλύτερο, πολύ καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο όνομα που μπορούσαμε να σκεφτούμε. Έτσι, καταλήξαμε στο Apple. Apple έπρεπε να είναι.» Η ιστορία του Steve Jobs και του οπωρώνα μήλων μας δίνει μια ιδέα για το πώς λειτουργεί το μυαλό του Jobs.

Οι ψυχολόγοι έχουν περάσει χρόνια προσπαθώντας να ανακαλύψουν την απάντηση στην ερώτηση: «Τι κάνει τους καινοτόμους διαφορετικούς;» Σε μια από τα πιο εμπεριστατωμένες μελέτες του θέματος, οι ερευνητές του Harvard πέρασαν έξι χρόνια και πραγματοποίησαν συνεντεύξεις με 3.000 στελέχη για να μάθουν. Σύμφωνα με την έρευνα του Harvard, η Νο.1 ικανότητα που χωρίζει τους καινοτόμους επιχειρηματίες από τους μη δημιουργικούς επαγγελματίες είναι η «σύνδεση,» η δυνατότητα επιτυχημένης σύνδεσης φαινομενικά άσχετων ερωτήσεων, προβλημάτων, ή ιδεών από διαφορετικούς τομείς. Το τριετές ερευνητικό πρόγραμμα του Χάρβαρντ επιβεβαιώνει αυτό που είχε δηλώσει ο Jobs σε δημοσιογράφο 15 χρόνια νωρίτερα: «Η δημιουργικότητα απλά σημαίνει το να συνδέεις άτομα.»

Αυτή η έννοια των δημιουργικών ενώσεων μέσω της αναζήτησης νέων εμπειριών αξίζει μια προσεκτικότερη εξέταση, δεδομένου ότι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο ο Steve Jobs έχει δημιουργήσει το ένα πρωτοποριακό προϊόν μετά το άλλο. Ο Jobs είναι ένας κλασικός εικονοκλάστης, που επιτίθεται και ανατρέπει συμβατικές ιδέες. Και οι εικονοκλάστες, ιδίως οι πιο αποτελεσματικοί από αυτούς, «έλκονται από τις νέες εμπειρίες,» σύμφωνα με τον Gregory Berns, νευροεπιστήμονα του Πανεπιστημίου Emory.

Ο Jobs δεν βλέπει τα πράγματα διαφορετικά από τους υπόλοιπους από εμάς. O Jobs αντιλαμβάνεται τα πράγματα διαφορετικά. Το να βλέπεις δεν είναι το ίδιο με το να αντιλαμβάνεσαι. Η αντίληψη διαχωρίζει τους πρωτότυπους από τους μιμητές. Η όραση είναι η διαδικασία με την οποία τα φωτόνια του φωτός που πέφτουν στα κύτταρα του αμφιβληστροειδούς χιτώνα του ματιού και διαβιβάζονται ως νευρωνικά ερεθίσματα σε διάφορα μέρη του εγκεφάλου. Η αντίληψη, όπως επισημαίνει ο Berns, «είναι η πιο περίπλοκη διαδικασία με την οποία ο εγκέφαλος ερμηνεύει αυτά τα σήματα.»  Δεκάδες άτομα είδαν το graphical user interface στην εγκατάσταση της Xerox PARC στο Palo Alto, αλλά ήταν ο Jobs που [το 1979] το αντιλήφθηκε διαφορετικά. Είχε μια αποκάλυψη, μια μαζική δόση δημιουργικότητας.

Το κλειδί για να «αλλάξετε τρόπο σκέψης» είναι να αντιλαμβάνεστε τα πράγματα διαφορετικά μέσω των φακών του πρωτοπόρου. Και για να δείτε τα πράγματα μέσα από τους φακούς αυτούς, θα πρέπει να κάνετε το μυαλό σας να κάνει τις συνδέσεις που διαφορετικά θα είχαν χαθεί. Όταν ο Steve Jobs σπούδασε καλλιγραφία, ήταν μια τόσο διαφορετική εμπειρία που πυροδότησε τη δημιουργικότητά του. Όταν ο Jobs πέρασε χρόνο διαλογιζόμενος σε μηλιές, δοκίμασε κάτι νέο και αυτό οδήγησε σε ορισμένες δημιουργικές ιδέες. Όταν ο Jobs επισκέφθηκε την Ινδία κατά την δεκαετία του 1970, δοκίμασε κάτι ριζικά διαφορετικό από τη ζωή του σε ένα προάστιο της Καλιφόρνια. Και όταν ο Jobs προσέλαβε μουσικούς, καλλιτέχνες, ποιητές και ιστορικούς [για την κατασκευή του Macintosh], έβαζε τον εαυτό του σε νέες εμπειρίες και νέους τρόπους θεώρησης ενός προβλήματος. Μερικές από τις πιο δημιουργικές ιδέες του Jobs είναι το άμεσο αποτέλεσμα των νέων εμπειριών είτε σε φυσικούς χώρους ή μεταξύ των ανθρώπων με τους οποίους επέλεξε να συνδεθεί.

Μήπως ο Steve Jobs βλέπει τα πράγματα διαφορετικά; Ναι. Είναι αυτό μια μοναδική ικανότητα του Jobs; Όχι. Μπορείτε να μάθετε να είστε πιο δημιουργικός, αρκεί να έχετε κατά νου ότι ο εγκέφαλός σας θα σας πολεμάει σε κάθε βήμα. Ακολουθώντας νέες εμπειρίες και με το να έχετε ένα νέο τρόπο σκέψης σχετικά με κοινά προβλήματα, ζητάτε το μυαλό σας να δαπανήσει ενέργεια όταν ο ρόλος του είναι η διατήρηση όσο το δυνατόν περισσότερης ενέργειας. Δεν είναι εύκολο, αλλά βγάζοντας τον εαυτό σας από τη ζώνη άνεσής -σωματικά και ψυχικά-θα βελτιώσετε τις πιθανότητες να παράγετε νέες ιδέες που έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν την επιχείρησή σας και τη ζωή σας.

Προσαρμοσμένο από το Μυστικά Καινοτομίας του Steve Jobs του Carmine Gallo. Δημοσιεύθηκε με άδεια της McGraw-Hill.

Ο Carmine Gallo είναι δάσκαλος επικοινωνίας για μερικές από τις μεγαλύτερες μάρκες. Είναι δημοφιλής ομιλητής και συγγραφέας αρκετών βιβλίων όπως των The Presentation Secrets of Steve Jobs και The Innovation Secrets of Steve Jobs.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...