Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2010

Αποφάσεις της ΕΕ για τη χρηματοδότηση

Με δύο ταυτόχρονες αποφάσεις η ΕΕ ενέκρινε τους μηχανισμούς κρατικών ενισχύσεων
προς τις δημόσιες ραδιοτηλεοράσεις της Γαλλίας και Ισπανίας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε συμβατό με τους κανόνες της Ένωσης τον ετήσιο μηχα-
νισμό χρηματοδότησης της France Télévisions, χωρίς να θέσει χρονικούς περιορι-
σμούς. Ο μηχανισμός προβλέπει παροχή μέρους των εσόδων από το ανταποδοτικό
τέλος, καθώς και επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό. Η εν λόγω επιχορήγηση προ-
βλέπεται από τον τελευταίο γαλλικό νόμο (3/2009) για τη δημόσια υπηρεσία της τη-
λεόρασης, που εισάγει αρχικά τη μείωση και τελικά τη διακοπή των διαφημίσεων στα
δημόσια κανάλια από το τέλος του 2011.Ο ίδιος νόμος δημιουργεί και δύο νέους φό-
ρους: έναν επί των διαφημιστικών μηνυμάτων, που θα καταβάλλεται από τα ιδιωτικά
κανάλια και έναν επί των ηλεκτρονικών επικοινωνιών που θα πληρώνεται από παροχείς
καλωδιακών/δορυφορικών υπηρεσιών και διαδικτυακών μέσων. Η Επιτροπή εκτίμησε
ότι η αποστολή της France Télévisions είναι σύμφωνη με την Ανακοίνωση της σχετικά
με την εφαρμογή των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις στις δημόσιες υπηρεσίες
ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων. Ο έλεγχος δεν αφορά σε καμία περίπτωση το μεταδι-
δόμενο πρόγραμμα, το οποίο μπορεί να είναι ποικίλο ή εξειδικευμένο.
Ο αντίστοιχος ισπανικός νόμος (8/2009), κατάργησε τη διαφήμιση και άλλες εμπορικές
δραστηριότητες της RTVE (τηλεαγορά, υπηρεσίες Pay Per View) και αντικατέστησε
αυτές τις πηγές εσόδων της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης με νέους φόρους που βαρύ-
νουν τους τηλεοπτικούς οργανισμούς και τους παροχείς τηλεπικοινωνιών. Έτσι, η Ι-
σπανία προτίθεται να επιβάλλει φόρο 3 % επί των εσόδων των εμπορικών ραδιοτηλε-
οπτικών οργανισμών ελεύθερης λήψης και 1,5 % των παροχέων συνδρομητικής τη-
λεόρασης, καθώς και φόρο 0,9 % επί των εσόδων των παροχέων ηλεκτρονικών υπη-
ρεσιών. Ακόμη, θα διαθέσει το 80 % του υπάρχοντος τέλους χρήσης του ραδιοηλε-
κτρικού φάσματος, μέχρι του ποσού των 330 εκατ. €.
Στις περιπτώσεις και των δύο χωρών, η Επιτροπή είχε εκφράσει αμφιβολίες για τη
συμβατότητα των ρυθμίσεων με τους κοινοτικούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις
και ξεκίνησε έρευνα από το τέλος του ‘09. Ωστόσο, ενέκρινε τελικά τους νέους φό-
ρους, γιατί πείστηκε ότι αποφεύγεται η αδικαιολόγητη διάκριση μεταξύ παροχέων υπη-
ρεσιών και κάθε πιθανότητα υπεραντιστάθμισης του κόστους της δημόσιας υπηρεσίας,
αφού ως βάση για την κρατική ενίσχυση δε λαμβάνεται το προϊόν της φορολόγησης,
αλλά οι δαπάνες δημόσιας υπηρεσίας· το δε κόστος αυτών καλύπτεται με κρατική χρη-
ματοδότηση, καθώς η κατάργηση των διαφημίσεων και άλλων μορφών χρηματοδότη-
σης οδηγεί σε μείωση των εσόδων των δημόσιων οργανισμών.
Συγκεκριμένα για την Ισπανία η έρευνα έδειξε ότι το ύψος της ενίσχυσης προς τον
δημόσιο οργανισμό δεν εξαρτάται από τα έσοδα των φόρων, αλλά έχει προσδιοριστεί
με γνώμονα τα έξοδα χρήσης της RTVE. Επίσης, υπάρχουν μέτρα για αποφυγή της
υπεραντιστάθμισης, κυρίως με διαδικασίες εξωτερικού ελέγχου των ετήσιων ισολογι-
σμών. Στη Γαλλία, η οικονομική ενίσχυση που προβλέφθηκε ως αντιστάθμισμα για
κατάργηση των διαφημίσεων, υπολογίστηκε μεταξύ 25%-30% των ετήσιων εσόδων
της France Télévisions. Με απόφαση στις 1/9/09, η Επιτροπή είχε ήδη εγκρίνει την
παροχή ετήσιας επιχορήγησης έως 450 εκατ. € για το 2009 και είχε ξεκινήσει διαδικα-
σία ελέγχου περισσότερων πτυχών της λόγω του κινδύνου υπεραντιστάθμισης, για τα
επόμενα έτη, καθώς το συνολικό ύψος μέχρι το 2012 θα μπορούσε να ξεπεράσει το
1,5 δις €. Η Επιτροπή έμεινε ικανοποιημένη καθώς η ετήσια επιχορήγηση προσμετρά-
ται με βάση τις δαπάνες της δημόσιας υπηρεσίας και τα έσοδα από τους νέους φόρους
δεν υπολογίζονται ως ενίσχυση ούτε καθορίζουν το ποσό της. Στο μεταξύ εκκρεμεί
ενώπιον του ευρωδικαστηρίου προσφυγή των ιδιωτικών σταθμών TF1, M6 και Canal +
κατά της προαναφερόμενης απόφασης της Κομισιόν.ΕΝΔΙΑΜΕΣΑ/ΙΟΜ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...