Πέμπτη, 9 Φεβρουαρίου 2012

Facebook: Είναι ρεαλιστική η αποτίμησή του; food for thought...


Τροφή για σκέψη στους ανά τον κόσμο επενδυτές που παρακολουθούν στενά την αρχική δημόσια εγγραφή του Facebook δίνει ο αρθογράφος της TheStreet, Eric Jackson, θέτοντας το ερώτημα «μήπως η εκτιμώμενη αποτίμηση της αξίας της εταιρείας στα 100 δισ. δολάρια δεν είναι ρεαλιστική».
Η επίτευξη του στόχου των 100 δισ. δολαρίων θα στηριχθεί σε ένα σωρό υποθέσεις που θα πρέπει να κάνουν οι επενδυτές για τη μελλοντική ανάπτυξη της εταιρείας, εκτιμά ο αρθρογράφος.
«Θυμάστε που τα αποθέματα πετρελαίου θα εξαντλούνταν το 1980; Τι έχετε να πείτε για την ηλιακή ή την αιολική ενέργεια που θα ήταν το νέο κύμα του μέλλοντος; Θυμηθείτε επίσης όταν ο Rupert Murdoch έκανε την έξυπνη κίνηση να εξαγοράσει το MySpace ‘μόνο’ για 550 εκατ. δολάρια. Ή που όλες οι αμερικανικές τράπεζες έπρεπε να κρατικοποιηθούν το 2009 και που θα ερχόταν το τέλος του κόσμου».

Γίνονται όλη την ώρα υποθέσεις που αποδεικνύονται λανθασμένες, εξηγεί. Και όμως την ώρα που γίνονται, μοιάζουν απόλυτα λογικές.
Επιστρέφοντας στην περίπτωση του Facebook, ο αρθρογράφος αναρωτιέται γιατί μια εταιρεία που εμφάνισε πέρυσι συνολικά έσοδα 3,7 δισ. δολαρίων και καθαρά κέρδη 1 δισ. δολαρίων θα αξίζει 100 δισ. δολάρια μετά την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο.
O Jackson παραθέτει ορισμένες υποθέσεις στις οποίες στηρίζεται η παραπάνω εκτίμηση και εξηγεί γιατί μπορεί αυτές να μην επαληθευτούν:
-H εταιρεία θα «ρευστοποιήσει» τους 845 εκατ. χρήστες της. Ο ρυθμός ανάπτυξής της όμως επιβραδύνεται, ειδικά στο Δυτικό κόσμο από όπου αντλεί το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της. Ακόμα και εάν καταφέρει στο μέλλον να πουλά όσες διαφημίσεις πουλά η Google –δεκαπλάσια διαφημιστικά έσοδα σε σχέση με τα σημερινά- θα φτάσει άραγε ποτέ στο σημείο να αξίζει 200 δισ. δολάρια, όταν η Google αξίζει λιγότερα από αυτά; Που βρίσκεται λοιπόν το περιθώριο ανόδου για τους επενδυτές που αγοράζουν στα 100 δισ. δολάρια;
- Είναι η πρώτη εταιρεία που δημιούργησε το Social Graph, ένα concept που θα της επιτρέψει να κάνει στοχευμένο μάρκετινγκ. Οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν πιο εύκολα να στοχεύουν στους επιθυμητούς πελάτες και να μην δαπανούν χρήματα για ανθρώπους που δεν ανήκουν στην αγορά-στόχο. Οι περισσότερες εταιρείες όμως –αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, εταιρείες παραγωγής ταινιών κλπ- προσεγγίζουν το ευρύ κοινό και δεν ενδιαφέρονται για περιορισμένες αγορές-στόχους.
-Η εταιρεία θα γίνει σαν το CityVille, από όπου δεν φεύγεις ποτέ. Η ιδέα είναι στο μέλλον να βρίσκεις ό,τι χρειάζεσαι στο Facebook και να μην έχεις ανάγκη να επισκεφτείς άλλες ιστοσελίδες. Θα μπορείς να επικοινωνείς με τους φίλους σου, να διαβάζεις τις ειδήσεις και να πληρώνεις τους λογαριασμούς σου μέσα από το Facebook. Η AOL πάντως δεν κέρδισε το στοίχημα στα τέλη της δεκαετίας του 90 γιατί οι χρήστες βρίσκουν πάντα ενδιαφέροντα πράγματα αλλού.
-Φανταστείτε τι θα βγάζει από πληρωμές όταν θα έχει πρόσβαση στον αριθμό της πιστωτικής σας κάρτας. Πολλοί επεσήμαναν την «εκρηκτική» ανάπτυξη των εσόδων του Facebook από τις πληρωμές, σε σύγκριση με την αύξηση των διαφημιστικών του εσόδων. Για ποιο πράγμα θα ξοδεύετε όμως; Για περισσότερα παιχνίδια, μουσική ή περισσότερες εφαρμογές που θα λειτουργούν μόνο στο Facebook;
-Η εταιρεία θα χρεώνει για τη χρήση της ιστοσελίδας μέσω κινητού. Σήμερα το Facebook δεν αποκομίζει έσοδα από την κινητή τηλεφωνία. Στην πραγματικότητα χάνει έσοδα αφού ολοένα περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα από το κινητό τους και όχι από τον υπολογιστή τους. Θα ήταν λοιπόν εκπληκτικό αν μία ημέρα ξεκινούσε να χρεώνει για διαφημίσεις στο κινητό. Καμία όμως εταιρείας μέχρι τώρα δεν έχει εφεύρει την τεχνολογία για να βγάζει χρήματα από τις διαφημίσεις στο κινητό. Μόνο η Apple τα κατάφερε και αυτή μέσω της πώλησης των κινητών τηλεφώνων.
-Η εταιρεία μπορεί να αρχίσει να χρεώνει για το Facebook Connect. Ο αρθρογράφος λέει ότι άκουσε τον επενδυτή της εταιρείας Roger McNamee να μιλά για αυτό. Αν αυτό άρχιζε να ισχύει και ήσασταν οι New York Times , δεν θα ενθαρρύνατε τους χρήστες σας να κάνουν tweet τις ιστορίες τους από το να τις δημοσιεύουν στο Facebook;
-Η εταιρεία έχει μεγάλη αλυσίδα και οι χρήστες δεν θα μεταναστεύσουν ποτέ σε άλλη ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης. Όλοι είμαστε συνδεδεμένοι με τους συμμαθητές μας από το σχολείο. Θα ήταν πολύ άβολο λοιπόν να μεταπηδήσουμε στο επόμενο δίκτυο που θα εμφανιστεί. Κι αν πράγματι εμφανιστεί μια μέρα κάποιος που κάνει ό,τι το Facebook αλλά καλύτερα; Ίσως καταφέρει να εκτοπίσει το Facebook, όχι ως άλλο ένα κοινωνικό δίκτυο αλλά ως κάτι εντελώς καινούριο. Ο αρθρογράφος θυμάται ότι χρησιμοποιούσε το προφίλ του στο MySpace. «Ξαφνικά, μια μέρα, σταμάτησα απλώς να μπαίνω».telecomnews

Δεν υπάρχουν σχόλια:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Media Metadata

Networked Blogs

like

Συνολικές προβολές σελίδας