Τρίτη 12 Ιουλίου 2011

FarmVille: η εικονική φάρμα που αξίζει 20 δισ. δολάρια!

Της Κορίνας Σαμάρκου 
Με 39 εκατ. «κατοίκους», η FarmVille είναι η μεγαλύτερη σε πληθυσμό πόλη του πλανήτη. Όμως, αυτή η πόλη δεν υπάρχει πουθενά στον χάρτη, παρά μόνο στον εικονικό κόσμο του Ίντερνετ. Στη FarmVille, η Zynga δίνει την ευκαιρία σε κάθε «πρωτευουσιάνο» να κάνει το κρυφό του όνειρο πραγματικότητα: να χτίσει μια μικρή φάρμα όπου θα φυτεύει φράουλες και θα εκτρέφει προβατάκια. Από αυτό το βουκολικό όνειρο, η Zynga και ο ιδρυτής της Μαρκ Πίνκους, ένας κατά συρροήν επιχειρηματίας του Ίντερνετ, έβγαλαν 20 δισ. δολάρια. 

Η δημόσια εγγραφή της Zynga, από την οποία η εταιρεία εκτιμάται ότι θα αντλήσει έως 2 δισ. δολάρια, εκτινάσσοντας την αποτίμησή της στα 20 δισ. δολάρια, αποτελεί μία ακόμα ένδειξη της επενδυτικής μανίας στα λεγόμενα social media. Η εταιρεία θα περάσει το κατώφλι του χρηματιστηρίου, ακολουθώντας το παράδειγμα της LinkedIn και της Groupon, αλλά και ανοίγοντας τον δρόμο για το πιο πολυαναμενόμενο

γεγονός της Σίλικον Βάλεϊ: τη δημόσια εγγραφή της Facebook. 

Κυρίως, όμως, με τη δημόσια εγγραφή της η Zynga αποδεικνύει ότι στην εποχή των social media, ακόμα και το τζάμπα μπορεί να αποτελέσει ένα ιδιαίτερα κερδοφόρο επιχειρηματικό μοντέλο. Η συντριπτική πλειοψηφία των 39 εκατ. χρηστών του Facebook που παίζουν FarmVille κάθε μήνα δεν έχει ξοδέψει ούτε ένα ευρώ. 

Η λογική του παιχνιδιού, που αποτελεί τη μεγαλύτερη μόδα στο Ίντερνετ μετά το Facebook, είναι πολύ απλή. Κάθε παίκτης «χτίζει» και συντηρεί τη δική του φάρμα. Πληρώνει με εικονικά νομίσματα για να αγοράσει σπόρους, φυτεύει εικονικά λαχανικά, φρούτα και σπαρτά, τα οποία ωριμάζουν ύστερα από ένα προκαθορισμένο χρονικό διάστημα. Από αυτή τη σοδειά κερδίζει νέα νομίσματα, τα οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει για να επεκτείνει τη φάρμα του. Όσο προχωρά το παιχνίδι, ο παίκτης μπορεί να «αγοράσει» τρακτέρ και ζώα. Μπορεί, επίσης, να ζητήσει από τους φίλους του στο Facebook να γίνουν «γείτονές» του, αφού με αυτό τον τρόπο μπορούν να τον βοηθήσουν, δωρίζοντάς του τούβλα για να χτίσει ένα κοτέτσι ή γάλα για να ταΐσει τα αρνάκια του. Εάν πάλι δεν μπορεί να περιμένει, μπορεί να χρησιμοποιήσει πραγματικά χρήματα για να αγοράσει όσα εφόδια του χρειάζονται. 

Τα ποσά είναι πολύ μικρά και κυμαίνονται από μερικά σεντς έως λίγα ευρώ. Όμως, αν αυτά πολλαπλασιαστούν επί τα εκατομμύρια των «αγροτών» του FarmVille, κανείς αντιλαμβάνεται πώς η Zynga έφτασε να έχει αποτίμηση 20 δισ. δολαρίων. 

Η τεράστια επιτυχία του FarmVille είναι για πολλούς ανεξήγητη. Είναι σαν το σινεμά, όπου οι θεατές πληρώνουν για την εμπειρία, και όχι για κάποιο πιο χειροπιαστό προϊόν, εξηγεί ο Πίνκους. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι ο 45χρονος επιχειρηματίας δημιούργησε μόνος του μια ολοκαίνουργια βιομηχανία για τα on line παιχνίδια. Στην προ του FarmVille εποχή, ο τυπικός «gamer» του Ίντερνετ ήταν ένα 20χρονο αγόρι που κλεισμένο στο σκοτάδι του δωματίου του έπαιζε World of Warcraft για έξι ώρες σερί. Όμως, το FarmVille και τα υπόλοιπα παιχνίδια της Zynga δεν απευθύνονται σε αυτό τον τυπικό παίκτη. Στοχεύουν σε εργαζόμενους που ξεκλέβουν μερικά λεπτά στο γραφείο τους για να φυτέψουν λάχανα, σε νοικοκυρές, σε παιδιά του δημοτικού, ακόμα και στις γιαγιάδες τους. Έρευνες δείχνουν ότι με την παρέμβαση του Πίνκους, ο μέσος παίκτης στα λεγόμενα social games είναι μια 42χρονη γυναίκα. 

Ο ταλαντούχος κύριος Πίνκους
Βέβαια, και ο ίδιος ο Πίνκους δεν είναι ο τυπικός επιχειρηματίας της Σίλικον Βάλεϊ. Στα 45 του χρόνια, είναι κάπως μεγαλύτερος από τον ιδρυτή του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ και την υπόλοιπη γενιά των social media. Με σπουδές στο Γουόρτον και το Χάρβαρντ, μπήκε στον κόσμο του finance, δουλεύοντας αρκετά χρόνια για γνωστά ονόματα του κλάδου, όπως η Lazard και η Bain & Co. Το 1995 ίδρυσε την πρώτη του τεχνολογική εταιρεία, την οποία πούλησε αντί 38 εκατ. δολαρίων. Εκατομμυριούχος πια, πατέρας δύο δίδυμων κοριτσιών και δεινός σέρφερ, απέκτησε μια πολυτελή κατοικία στο Σαν Φρανσίσκο και ένα ράντσο στο Κολοράντο. Όμως, ο Πίνκους δεν ήταν ευχαριστημένος. Ίδρυε τη μια εταιρεία μετά την άλλη, και κάθε φορά γινόταν πιο επιτυχημένος και πιο πλούσιος. Όμως, πάντα στόχευε στην κορυφή. «Στη Σίλικον Βάλεϊ υπάρχει μια Α’ Κατηγορία. Και εγώ δεν είμαι στην Α’ Κατηγορία», παραπονιόταν πριν από καιρό στους New York Times. 

Αυτό το πέτυχε με τη Zynga -την εταιρεία που πήρε το όνομα του αγαπημένου του μπουλντόγκ- και το FarmVille. Το παιχνίδι βγήκε «στον αέρα» αθόρυβα στις 19 Ιουνίου του 2009. Το προσωπικό και τα στελέχη της Zynga ήλπιζαν ότι στην καλύτερη περίπτωση, θα έπειθαν περίπου 2.500 από τους φίλους και γνωστούς τους να εγγραφούν ως χρήστες την πρώτη ημέρα λειτουργίας του. Τελικά, το πρώτο 24ωρο το FarmVille συγκέντρωσε 25.000 χρήστες. Μία εβδομάδα αργότερα, οι «αγρότες» του ξεπερνούσαν το 1 εκατομμύριο. 

Βέβαια, ο Πίνκους δεν πορευόταν πάντα με τον σταυρό στο χέρι. «Τις πρώτες ημέρες της εταιρείας, έκανα τα χειρότερα κόλπα απλά για να φέρω έσοδα», παραδέχτηκε αργότερα σε μια ομιλία του. Όντως το FarmVille ήταν αρχικά γεμάτο με παραπλανητικές διαφημίσεις και κρυφούς όρους που χρέωναν τους χρήστες του, χωρίς εκείνοι να το γνωρίζουν. Σήμερα, το παιχνίδι έχει «καθαρίσει» από τέτοιες μικρο-απάτες και παράγει το 94% των εσόδων του, που για το 2010 πλησίασαν τα 600 εκατ. δολάρια, πουλώντας τρακτέρ και άλλα εικονικά «εργαλεία». Όμως, ο Πίνκους δεν ηρεμεί ποτέ. Εργασιομανής και απαιτητικός, δεν αφήνει τους υπαλλήλους του σε ησυχία ούτε τη νύχτα. Αλλιώς δεν θα ήταν δισεκατομμυριούχος.http://www.isotimia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...