Κυριακή 12 Ιουνίου 2011

Social media εναντίον Τύπου στο «γήπεδο» των Αγανακτισμένων

Ο γραπτός Τύπος χαρακτηρίζεται ιστορικά από το πάθος να εκφράζει την κοινωνία και να βρίσκεται κοντά της, να την παρουσιάζει και να την εξηγεί. Ως τέτοιος χώρος λοιπόν όπου βρίσκουν έκφραση και ερμηνεία οι κοινωνικοί προβληματισμοί, είναι πάντα κοντά στα κινήματα και στις απόψεις των πολιτών.Στην πορεία ασχολήθηκε και με θέματα που δεν είχαν καθαρά κοινωνικό χαρακτήρα, αλλά λόγω της απήχησής τους στην κοινωνία, τους έδωσε χώρο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η "συνεργασία" γραπτού Τύπου και Τηλεόρασης, μια σχέση που μπορεί στην αρχή να ήταν ανταγωνιστική, αλλά στην πορεία αποδείχθηκε χρήσιμη και απαραίτητη και για τα δύο Μέσα.
Σήμερα, ο γραπτός Τύπος οφείλει να "διαπραγματευθεί" με τα Νέα Μέσα, δηλαδή το Ιντερνετ και τα social media. Μια σχέση που πρέπει να κτιστεί σχεδόν από την αρχή, καθώς τα τελευταία παίρνουν έναν όλο και πιο προσωπικό χαρακτήρα. Παράλληλα, τα social media είναι αυτή τη στιγμή το βασικό μέσο επικοινωνίας των πολιτών που γενικά συνιστούν τους "Αγανακτισμένους".

Η άρρηκτη σχέση του Κινήματος των Αγανακτισμένων και Μέσων όπως το Facebook και το Twitter, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον για την ενημέρωση και την κινητοποίηση των πολιτών, επιτάχυναν υπερβολικά τη διαμόρφωση της πραγματικότητας, την οποία η αφηγηματική και ερμηνευτική φύση των εφημερίδων δεν κατάφερε να παρακολουθήσει εγκαίρως.Το Κίνημα των Αγανακτισμένων επιθυμεί συμμετοχή και όχι αφήγηση! Και επιπλέον επιδιώκει τη συμμετοχή στη μετάδοση της πληροφορίας που το ίδιο γεννά. Ο γραπτός Τύπος δεν είχε τον χρόνο να τοποθετηθεί εγκαίρως στο αν οι "Αγανακτισμένοι" είναι ένα φαινόμενο κοινωνικό που χρήζει περιγραφής και επίσης δεν είχε τον χρόνο να μορφοποιήσει το είδος της αφήγησης που χρειάζεται να χρησιμοποιήσει ώστε να παρουσιάσει με τον καλύτερο τρόπο αυτό που διαδραματιζόταν στις "πλατείες".
Ενα μέρος των εφημερίδων, κυρίως στις ηλεκτρονικές τους εκδόσεις, προσφέροντας τη δυνατότητα σχολιασμού στους αναγνώστες μπόρεσαν να δώσουν χώρο έκφρασης στο φαινόμενο και να αποκτήσουν "επαφή" με τα γεγονότα. Αυτό αποτέλεσε την πρώτη προσπάθεια να έρθει κοντά στον προβληματισμό της κοινωνίας.
Βεβαίως από κάποια στιγμή και μετά, καθώς ο χρόνος δόθηκε στον γραπτό Τύπο, όλο αυτό πήρε μια πιο σταθερή μορφή, αντιληπτή κατά τέτοιον τρόπο ώστε το φαινόμενο να γίνει αντικείμενο αφήγησης και ερμηνείας. Από τη στιγμή που το Κίνημα των Αγανακτισμένων πήρε αφηγηματική υπόσταση, τα ΜΜΕ και ο Τύπος βρέθηκαν πολύ πιο "κοντά" σε αυτό που διαμορφώθηκε στην Πλατεία Συντάγματος αλλά και αλλού.

(ethnos online)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...