Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2011

Χαμένοι της κρίσης όσοι μειώνουν τις δαπάνες για διαφήμιση


Του Δημήτρη Γ. Μαύρου*


Θα σας δώσω εν συντομία μια εικόνα για την πορεία της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση, και σε σύγκριση με τη συνολική δαπάνη σε όλα τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, τι ακριβώς συνέβη την τελευταία τριετία και τι μπορούμε να αναμένουμε για το 2011.

Το 2008 άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα συμπτώματα της υποβόσκουσας οικονομικής κρίσης και η διαφημιστική δαπάνη μειώθηκε για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια.
Το 2009 η συνολική διαφημιστική δαπάνη μειώθηκε από 1,911 δισ. ευρώ σε 1,630 δισ. ευρώ, ήτοι σημειώθηκε πτώση 15% και στην τηλεόραση από 860 εκατ. ευρώ στα 710 εκατ. ευρώ, ήτοι πτώση 17%. Αυτό δυστυχώς συνεχίστηκε και το 2010 με τη συνολική διαφημιστική δαπάνη να μειώνεται στα 1,3 δισ. ευρώ, ήτοι πτώση 19% και η δαπάνη στην τηλεόραση στα 580 εκατ. ευρώ, ήτοι πτώση 20%. Δηλαδή μέσα σε 2 μόλις χρόνια χάθηκαν για όλα τα ΜΜΕ περίπου 600 εκατ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο ποσό για την τηλεόραση ήταν 280 εκατ. ευρώ. Οι μειώσεις αυτές πλήττουν αφενός την αξία και την ευρωστία των μαρκών και αφετέρου την επιβίωση των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας και τον κλάδο της διαφήμισης.


Το 2011, δυστυχώς, η τάση αυτή δεν φαίνεται να αλλάζει και παρ’ όλο ότι είναι πολύ νωρίς για εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων, πιστεύω ότι και αυτή η χρονιά θα είναι έντονα πτωτική. Αυτό σημαίνει ότι οι διαφημιζόμενοι, ιδίως σε περίοδο ύφεσης θα πρέπει να προβληματισθούν και, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζουν μείωση της ζήτησης και πτωτικές πωλήσεις, να προσπαθήσουν να μη μειώνουν τα κονδύλια. Ας μην ξεχνάμε ότι η κατάκτηση μεριδίων από τον ανταγωνισμό είναι το «όνομα του παιχνιδιού» και οι επιχειρήσεις που θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν τις μάρκες τους θα βγουν πολλαπλά κερδισμένες.

Το αν θα επενδύσουν στην Τηλεόραση, σε άλλα παραδοσιακά Μέσα ή στον ανερχόμενο χώρο του Διαδικτύου, είναι μια απόφαση που πάντα στηρίζεται στην ανάλυση κόστους και ωφελειών. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η διαφήμιση και η επικοινωνία εν γένει των επιχειρήσεων με τους καταναλωτές είναι η κινητήριος δύναμη για την αύξηση των πωλήσεων και της ζήτησης. Γι΄ αυτό, όλες οι μελέτες παγκοσμίως βγάζουν πάντα το ίδιο συμπέρασμα, ότι η διαφήμιση είναι μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία μιας χώρας.

Η κρίση που αντιμετωπίζουν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές της επικοινωνίας (Διαφημιζόμενοι, ΜΜΕ, Διαφημιστικές και Εταιρείες Ερευνας Αγοράς) θα είναι το αντικείμενο του προγραμματισμένου Συνεδρίου «Επικοινωνία: Η Επόμενη Ημέρα» που θα διεξαχθεί στις 23 Μαρτίου. Από τον συνεδριακό διάλογο ελπίζουμε ότι θα προκύψουν ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες προτάσεις για την αντιμετώπιση της κρίσης που μας μαστίζει.

(ethnos online)

* Ο Δημήτρης Γ. Μαύρος είναι πρόεδρος του ΔΣ της Ενωσης Εταιρειών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδας (ΕΔΕΕ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...