Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2010

Το μέλλον (του Internet) είναι… “mobile”

.....τουλάχιστον, σύμφωνα με την Internet analyst Mary Meeker της Morgan Stanley, και την αναφορά που παρουσίασε στην Events@Google σχετικά με τις τάσεις του Internet. Η αναφορά της κ. Meeker δείχνει πως η πρόσβαση στο Internet μέσω κινητών παρουσιάζει ραγδαία αύξηση, κάτι που θα συνεχίσει και στο μέλλον καθώς η πρόσβαση μέσω “γρήγορων” δικτύων 3G (που σε πολλά σημεία… αποτελούν ήδη παρελθόν και έχουν ξεπεραστεί!), τα “Κοινωνικά Δίκτυα”, το Video, οι τεχνολογίες VoIP και οι ολοένα και πιο εντυπωσιακές συσκευές συνενώνονται παρέχοντας καλύτερη “εμπειρία πρόσβασης εν κινήσει”.
Η κ. Meeker προβλέπει πως μέσα σε περίπου πέντε χρόνια περισσότερος
κόσμος θα “μπαίνει” στο Internet από το κινητό του από ότι από έναν “κλασσικό υπολογιστή”, παράλληλα σημειώνοντας πως η πρόσβαση μέσω δικτύων 3G έχει πια φτάσει στο σημείο να καλύπτει το 20% του συνόλου των κατόχων κινητών παγκοσμίως.
Για όποιον απορεί “γιατί είναι τόσο σημαντική η πρόσβαση μέσω 3G” που αναφέρει η κ. Meeker, σκεφθείτε την ως “το DSL των κινητών”: μέχρι πρόσφατα είχαμε “ταχύτητες modem” στα κινητά και έτσι, όπως συνέβαινε στο παρελθόν και με τους υπολογιστές, η πρόσβαση στο Internet μέσω αυτών γινόταν μονάχα α) από όσους την είχαν πραγματικά ανάγκη ή/και β) από τους… μανιακούς με την τεχνολογία. Όπως συνέβη και με τις συνδέσεις DSL στους υπολογιστές, έτσι και η πρόσβαση μέσω 3G μετατρέπει την “φορητή” πρόσβαση στο Internet από “προνόμιο όποιου έχει χόμπι με την τεχνολογία” σε “κοινό αγαθό”. Για θυμηθείτε: πόσους γνωρίζατε που “είχαν σύνδεση” την εποχή των modems και πόσους σήμερα που η DSL αποτελεί… “καθεστώς”;

Η καθημερινότητα μας μεταλλάσσεται

Σύμφωνα λοιπόν με την κ. Meeker, η επέκταση της “πρόσβασης μέσω κινητού” από όπου και αν βρισκόμαστε αναμένεται να φέρει κάποιες πολύ σημαντικές αλλαγές στο εμπόριο – και, στην περίπτωση των καταναλωτών, στον τρόπο με τον οποίο… ζούμε “καταναλώνουμε”. Και οι αλλαγές δεν θα επηρεάσουν μονάχα τις ιντερνετικές επιχειρήσεις, αλλά και τις “υλικές” – τα καταστήματα με… βιτρίνες, ταμειακές μηχανές και “γκισέ” που θεωρούσαμε τον δεδομένο τρόπο απόκτησης προϊόντων μέχρι σήμερα.
Οι “υπηρεσίες περιοχής” (location-based services), η προώθηση ενημερώσεων (push notifications), η “διάφανη” κοστολόγηση αγαθών και η άμεση μεταφορά “υλικού” στο κινητό είναι τέσσερα από τα πιθανά σημεία όπου θα δούμε σημαντικές αλλαγές.
Για παράδειγμα, ήδη “υπηρεσίες περιοχής” επιτρέπουν στον χρήστη να “τρέξει” μια εφαρμογή στο κινητό του και, μέσω αυτής, να εντοπίσει ευκαιρίες που βρίσκονται κοντά στην περιοχή όπου βρίσκεται – ως παράδειγμα αναφέρθηκε η εφαρμογή Priceline.com για το iPhone που εντοπίζει φθηνά ξενοδοχεία στην περιοχή όπου βρίσκεται ο κάτοχος ενός κινητού.
Ομοίως, καθώς ο κάτοχος ενός κινητού “κάνει τα ψώνια του” ως συνήθως σε ένα κατάστημα, μπορεί ήδη να συγκρίνει τις τιμές του “πραγματικού” καταστήματος με αυτές άλλων, “υλικών” ή ιντερνετικών καταστημάτων, μέσω του κινητού του, για να κρίνει αν τον συμφέρει μια αγορά.
Και όσον αφορά στην “άμεση μεταφορά `υλικού`”, καλύτερο παράδειγμα -που χρησιμοποίησε και η κ. Meeker- το iTunes Store στο iPhone, όπου ο κάτοχος ενός κινητού με ένα κλικ ολοκληρώνει μια συναλλαγή και σε ελάχιστο χρόνο έχει ήδη λάβει αυτό που αγόρασε στην οθόνη του κινητού του, όπου και αν βρίσκεται, δίχως να πρέπει να επισκεφτεί ένα κατάστημα, ένα… ταχυδρομείο ή να περιμένει στην πόρτα του σπιτιού του. Εντάξει, μάλλον το παράδειγμα δεν καλύπτει και την ελληνικότατη “παραγγελία σουβλακίων”, αλλά είναι χαρακτηριστικό του πώς αλλάζει η καθημερινότητα μας!
Αυτό που, προσωπικά, με εξέπληξε, είναι η επέκταση που δείχνει η χρήση βίντεο μέσω κινητών και το πώς αυτό θα συνεχίσει να επεκτείνεται στο κοντινό μέλλον, σε σημείο που να επηρεάζει την “κατανάλωση bandwidth” από τους χρήστες στο κοντινό μέλλον – έχοντας πάντα κατά νου πως μιλάμε για κινητά, και όχι για desktop υπολογιστές.
Σύμφωνα με την κ. Meeker, το βίντεο θα αποτελέσει το βασικό λόγο που το 2014 θα υπάρχει 39 φορές μεγαλύτερη “κατανάλωση bandwidth” από τους χρήστες κινητών σε σχέση με το 2008! Ίσως ένας λόγος που αυτό φαίνεται εξωπραγματικό να είναι το κόστος του bandwidth μέσω κινητού σήμερα, αλλά και εδώ το παράδειγμα των συνδέσεων DSL και της δραματικής πτώσης του κόστους πρόσβασης μέσα σε παραπλήσιο χρονικό διάστμα μάλλον είναι χαρακτηριστικό.

Τα κινητά είναι η αρχή!

Ένα από τα σημεία στα οποία θεωρώ προσωπικά πως υπάρχει ένα μικρό κενό όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάστηκαν τα παραπάνω δεδομένα είναι πως παρουσιάζονται εμμέσως ως μία… “μάχη” των κινητών με το desktop. Θεωρώ πως αυτό δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα απόλυτα. Ναι, όλο και περισσότεροι κάτοχοι κινητών έχουν και πρόσβαση στο Internet και τα κοινωνικά δίκτυα μέσω αυτών, και σίγουρα ο αριθμός θα πολλαπλασιαστεί στο μέλλον. Δεν είναι, όμως, αυτός ο μοναδικός λόγος για τον οποίο η πρόσβαση στο Internet “δεν θα γίνεται από έναν desktop υπολογιστή”.
Θεωρώ πως ένας από τους λόγους που “η πρόσβαση `φεύγει` από τους υπολογιστές” είναι, απλά, πως μέχρι πρόσφατα αυτοί αποτελούσαν τον μοναδικό πραγματικά εύχρηστο τρόπο με τον οποίο αυτό ήταν εφικτό. Σήμερα βλέπουμε ολοένα και περισσότερες “internet enabled” συσκευές. Το Playstation 3 και το Xbox 360 έχουν εξαρχής πρόσβαση στο Internet. Και ενώ μέχρι πρόσφατα αυτό συνέβαινε μονάχα “για να μπορεί να παίζει κανείς με άλλους κατόχους της κονσόλας” (κάτι συνυφασμένο με τον όρο gaming), τώρα αρχίζουν να επεκτείνονται και από κονσόλες να μετατρέπονται σε “σημεία γενικότερης πρόσβασης σε ιντερνετικές υπηρεσίες”. Αμφότερα επιτρέπουν -ή θα επιτρέπουν σύντομα- την πρόσβαση σε κοινωνικά δίκτυα όπως το Twiter και το Facebook, ενώ και τα δύο, αλλά και το Wii, σύντομα θα δίνουν -τουλάχιστον, στους τυχερούς κατοίκους της Αμερικής- πρόσβαση στην υπηρεσία Netflix, που επιτρέπει την online ενοικίαση και προβολή ταινιών. Όλα με μερικά πατήματα των πλήκτρων του joypad ή κάποια νεύματα του Wiimote.
Στα παραπάνω προσθέστε πως το ειδικά το Playstation 3 εμπεριέχει εξαρχής έναν web browser που παρέχει άμεση πρόσβαση σε όλα τα sites, ενώ μπορεί κανείς να συνδέσει άμεσα σε αυτό ένα πληκτρολόγιο και ποντίκι, μετατρέποντας το σε ένα άλλο “σημείο πρόσβασης” πέρα από τον ίδιο τον υπολογιστή του.
Και μαζί με αυτά, ήδη -κυρίως στην Ασία- κυκλοφορούν οι πρώτες τηλεοράσεις που εμπεριέχουν… widgets, τα οποία “τραβούν” πληροφορίες για τον καιρό, RSS streams από sites, πρόσφατους τίτλους ειδήσεων κ.ά. Και ήδη “εθεάθησαν” και τα πρώτα μοντέλα που εμπεριέχουν το ίδιο το… Chrome OS της Google (!), με αποτέλεσμα η ίδια η τηλεόραση να αποτελεί μια πλήρη “πύλη” προς το Internet.
Στην ίδια μοίρα βρίσκονται ακόμη και τα… αυτοκίνητα, αφού οι περισσότερες συσκευές GPS δεν είναι παρά PDAs. Τα PDAs μπορούν εύκολα να αποκτήσουν πρόσβαση στο Internet και ήδη πολλά μοντέλα αυτοκινήτων εμπεριέχουν ως standard εξοπλισμό μια συσκευή GPS. Συμπέρασμα; Και τα αυτοκίνητα, λίαν συντόμως, “θα είναι online”.

Που… οδεύουμε;

Το συμπέρασμα από όλα τα παραπάνω είναι πως ναι μεν το desktop δεν θα είναι ο βασικός τρόπος πρόσβασης, ναι μεν η πρόσβαση μέσω κινητών θα γνωρίσει σημαντική εξάπλωση (φαντάζομαι πως θα φτάσει σε σημείο να θεωρείται… δεδομένη η πρόσβαση στο Internet με κάθε νέα σύνδεση κινητής), αλλά αυτό δεν σημαίνει πως desktop και κινητό θα είναι τα μόνα “σημεία” από τα οποία “θα είμαστε online”. Αντίθετα, η “πρόσβαση” θα είναι εφικτή από παντού, όπου και αν βρισκόμαστε και, πιθανότατα, με διαφορετικούς τρόπους που θα ταιριάζουν καλύτερα σε κάθε συσκευή/κατάσταση. Και, ναι, αυτό θα αλλάξει την καθημερινότητα μας σε σημείο που θα πρέπει να… αλλάξουμε και εμείς τις συνήθειες μας!
Το σίγουρο είναι πως, για τις επόμενες γενιές, η “πρόσβαση” δεν θα είναι “χόμπι”, και όποιος ασχολείται με τις σχετικές τεχνολογίες δεν θα χαρακτηρίζεται ως “σπασίκλας”. Είμαι σίγουρος μάλιστα πως θα συμβαίνει το απολύτως αντίθετο, σε σχέση με το τι ζήσαμε αρκετοί από εμάς: όποιος “δεν είναι online” θα θεωρείται… ακοινώνητος!
Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...