Τετάρτη 28 Ιουλίου 2010

Ο Γερμανός «έδιωξε» την Fnac από την Ελλάδα



Όταν η αλυσίδα του Public του Πάνου Γερμανού ανακοίνωσε το άνοιγμα δύο νέων καταστημάτων στο « The Mall» και τη Γλυφάδα, στην αγορά άρχισαν να εξυφαίνονται σενάρια για νέο «πόλεμο» Public- Fnac στις δυο περιοχές, όπου είχε καταστήματα ο γαλλικός όμιλος. Μόνο που δεν επρόκειτο για νέο «πόλεμο», αλλά για Βατερλό των Γάλλων από την επίθεση του Γερμανού, αφού τα δυο νέα καταστήματα της Public είναι αυτά που στέγαζαν τα Fnac.

Οι φήμες για την άτακτη και αιφνιδιαστική αποχώρηση της Fnac μετά από 5 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, είχαν αρχίσει να εντείνονται από το πρωί της Δευτέρας, όταν το τρίτο κατάστημα της γαλλικής εταιρείας στο Μοναστηράκι, το μεγαλύτερο της αλυσίδας, δεν λειτούργησε και δεν θα ξαναλειτουργήσει.


Αιφνιδιασμός
Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι την απόφαση για αποχώρηση της Fnac από την Ελλάδα πήρε η μητρική εταιρεία PPR του Γάλλου δισεκατομμυριούχου Fnancois – Henri Pinault,  ο οποίος έχει επιδοθεί στο κλείσιμο ή την πώληση  όλων των ζημιογόνων δραστηριοτήτων του, μια από τις οποίες είναι τα Fnac, τα οποία στην Ελλάδα είχαν κάνει κοινοπραξία με τον όμιλο Μαρινόπουλου, ο οποίος δεν ασχολείται ιδιαίτερα. Η απόφαση όμως αιφνιδίασε τον επιχειρηματικό κόσμο, καθώς μόλις τον περασμένο Νοέμβριο, ο νέος επικεφαλής της αλυσίδας Jacques Brault είχε ανακοινώσει ότι ο όμιλος σκοπεύει να επενδύσει έως 30 εκατ. ευρώ προκειμένου να ανοίξει νέα καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα και Λάρισα.

Ο επιχειρηματικός κόσμος ωστόσο γνωρίζει ότι αυτός που «τράβηξε το χαλί» κάτω από τα πόδια της Fnac, είναι ο Πάνος Γερμανός, που επικράτησε κατά κράτος των Γάλλων στην αγορά των πολυκαταστημάτων ηλεκτρονικών, πληροφορικής και πολυμέσων.

Η αρχή του τέλους για τα Fnac, έγινε με το άνοιγμα του πολυκαταστήματος στο Μοναστηράκι, τον περασμένο Νοέμβριο, πολύ κοντά στον κύριο ανταγωνιστή της, τα Public, που συμπλήρωνε δύο χρόνια λειτουργίας στο Σύνταγμα. Ο Πάνος Γερμανός ανασυντάχθηκε και έβαλε ομάδα τριών έμπειρων στελεχών τους στα Multirama να παρακολουθούν βήμα προς βήμα τις κινήσεις του ανταγωνιστή του. Έτσι, όταν οι Γάλλοι ανακοίνωσαν επενδυτικό πρόγραμμα 30 εκατ. ευρώ για 8-10 νέα καταστήματα , η Public ανακοίνωσε πρόγραμμα 35 εκατ. ευρώ για 12 νέα καταστήματα. Παράλληλα, ο Πάνος Γερμανός έβαλε στα Public και το κομμάτι των βιβλίων, CD και DVD, κατηγορίες που έχουν κάνει παγκοσμίως γνωστά τα Fnac. Οι συσχετισμοί άρχισαν να αλλάζουν υπέρ των Public καθώς οι Γάλλοι απέτυχαν να διακρίνουν εγκαίρως τον κίνδυνο, στηριζόμενοι στον brand name του ομίλου τους, το οποίο όμως στην Ελλάδα δεν έχει εδραιωθεί.

Η «παρακολούθηση» του Πάνου Γερμανού ήταν ασφυκτική. Ακόμα και στο θέμα του cafe μέσα στον τελευταίο όροφο με θέα την Ακρόπολη, αντέδρασε άμεσα. Στις αρχές Νοεμβρίου λειτούργησε το cafi στα Fnac, στις 13 Νοεμβρίου άνοιξε στα Public. Είναι χαρακτηριστικό, ότι δυο χρόνια πάλευε με την Πολεοδομία ο Πάνος Γερμανός για το cafi αυτό, και ό,τι δεν πέτυχε σε δυο χρόνια το κατάφερε μέσα σε λίγες μέρες.

Δυσκίνητοι…
Διαπιστώνοντας ότι ο γαλλικός όμιλος ήταν δυσκίνητος, και δεν μπορούσε να προσαρμοστεί στην ελληνική αγορά με τα συγκεκριμένα δεδομένα και τις απαιτήσεις, ο Πάνος Γερμανός αποφάσισε να εγκαταλείψει την παρακολούθηση και να περάσει στην επίθεση. Έτσι, ενώ τα Fnac είχαν παραμείνει στα Blu-Ray DVD Players, τις νέες τηλεοράσεις τεχνολογίας LED, τις βιντεοκάμερες νέας γενιάς και τους όλο και πιο μικρούς φορητούς υπολογιστές, τα Public έδωσαν έμφαση στο gaming, που έχει το πιο δυναμικό καταναλωτικό κοινό. Δημιούργησαν ένα ολόκληρο όροφο για το gaming στο κατάστημα του Συντάγματος, λανσάροντας και την ανταλλαγή μεταχειρισμένων ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Οι επισκέπτες του Public Συντάγματος έχουν τη δυνατότητα να πάνε στο κατάστημα τα παλιά ηλεκτρονικά τους παιχνίδια και να τα ανταλλάξουν με άλλα μεταχειρισμένα ή καινούργια κερδίζοντας έκπτωση ως και 50%. Η διοίκηση των Fnac  όμως, θεώρησε ότι η ελληνική αγορά δεν είναι έτοιμη για να δεχθεί αυτή την καινοτομία.

Οι πωλήσεις όμως στα Public στον τομέα του gaming αυξήθηκαν κατά 20% σε δυο μήνες, παρά την κρίση και τον περασμένο Ιούνιο η αύξηση εκτινάχθηκε στο 50%, ενώ στα Fnac μειώθηκαν κατά 18%. Παρ’ όλα αυτά, ο διευθύνων σύμβουλος του γαλλικού ομίλου κ. Brault  συνέχιζε να υποστηρίζει ότι το κατάστημα στο Μοναστηράκι θα απέδιδε τζίρο πάνω από 20 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας.

Το τελειωτικό χτύπημα στα Fnac ήρθε με το πρωτοποριακό on line κατάστημα www.public.gr, που βασίστηκε πάνω στην πλατφόρμα αμερικάνικης εταιρείας. Με την περιήγηση στο on line κατάστημα των Public, ο επισκέπτης μπορεί να ακούσει αποσπάσματα cds που τον ενδιαφέρουν, να παρακολουθήσει τρέιλερ ταινιών και demos ηλεκτρονικών παιχνιδιών, να παραγγείλει ακόμη και σπάνιους τίτλους βιβλίων, cds και ταινιών και να παραλάβει μέσα σε δύο μέρες στο σπίτι ή σε οποιοδήποτε κατάστημα Public. Τα Fnac δεν κατάφεραν ούτε σ’ αυτό να ακολουθήσουν, πέρα από μια βιαστική προσπάθεια που έκαναν σε ένα τμήμα ορόφου του καταστήματος στο Μοναστηράκι. Έτσι, μοιραία έριξαν τίτλους τέλους στην δραστηριότητά τους στην Ελλάδα, πουλώντας το stock και τα πάγιά τους στον μεγάλο τους αντίπαλο, καταγράφοντας ζημιές 5,8 εκατ. ευρώ το 2009 και βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις 18,72 εκατ. ευρώ


Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η τέχνη του σύγχρονου marketing

Το digital αλλάζει το direct   Όπως όλα δείχνουν, στην σημερινή ψηφιακή εποχή, η ανάγκη για ένα πολυδιάστατο «κέντρο επιχειρήσεων» ...